Mai sunt cei care muncesc pentru “baiat si fata mea”, vorba romanului. Insa emblema oricarui barbat bazat este cea de la masina. Aia face banii, aia agata femeile, aia arata prosperitatea si aia indexeaza like-urile pe FB.

Dar si la noi, dar mult mai mult dincolo sunt businessman-ii, care stiu intr-adevar ca o masina scumpa atrage dupa ea niste cheltuieli colosale, de la locul de parcare (neaparat garaj) pana la valoarea de revanzare.

La o durata medie de folosinta de 5 ani, masina de lux pierde pana la 50% din valoarea de cumparare. Pierderea asta intra la costul unei masini foarte scumpe. Pe limba tuturor, o data ce ai dat pe o masina de lux 100.000 de euro, inseamna ca in 5 ani ai pierdut 50.000 + dobanzi la suta aia de mii.

Asta este cea mai dura parte, cea cu devalorizarea. In plus (sau in minus la averea ta) mai vin consumul (care sare de 15% la o masina scumpa), service-ul (intretinere+reparatii), taxele si asigurarile (direct proportionale cu valoarea masinii), dobanzile la cedite/leasinguri (~3,5% la americani).
Edmunds.com a facut un TOP 10 masini cu cel mai mare cost de exploatare in SUA.

Nissan GT-R este pe locul 10. In SUA are un pret de 90.000 $. Dar masina te costa inca 117.000 $ in 5 ani de zile. Cel mai mult te costa deprceierea, apoi asigurarea pe 5 ani (22.000$).

Pe 9 vine Range Rover (estimat tot la 90.000 $ pret de achizitie). Un Range iti ia alte 120.000 $ in 5 ani de zile.

Reparatiile costa 4.500$, benzina- 22.000$, restul inseamna intretinere, taxe, asigurari si depreciere.

ActiveHybrid 7 de la BMW costa 120.000 $ pe langa 100.000 $ cat dai pe masina.

Mercedes este si ea in top, pe 7, cu G-Klasse, o masina care consuma benzina de 24.000 $ in 5 ani de zile. Un G-Klasse te costa 126.000 $. Pretul e 109.000 $.

Pe 6 e Lexus LS 600h. Cea mai scumpa amsina produsa de Lexus costa 130.000 $ in 5 ani pe langa cei 120.000 $ pret de cumparare.

Din nou Mercedes, pe locurile 5 si 4, cu SL si CL (masinile medicilor si ale stomatologilor americani): costa 106.000$ si 120.000 ca sa le iei acasa si 130.000 $/140.000 $ ca sa le intretii.

Locul 3 e BMW in TOP masini care costa mai mult decat fac. Modelul special Alpina B7 e 133.000 $ nou-nout si te mai costa inca 153.000 $ ca sa mergi cu el 5 ani de zile. Pentru ca este o masina foarte puternica si usor de trosnit (la fel ca GT-R-ul), asigurarea te da afara din casa.

Un clasament al masinilor de lux, oricare ar fi el, nu este un clasament adevarat fara Audi. Si care alt model decat R8-ul ar fi putut sa fie in ACEST clasament? Costa 170.000$ si inca 195.000 $ in primii 5 ani. Intretinerea unui R8 este cea mai costisitoare din TOP: 7.500 $ in 5 ani. Consuma 20 l / 100 km (12.000 $ in 5 ani de zile la o medie de 12.000 km/an).

Cea mai scumpa masina de avut in SUA este Mercedes. Acum intelegem de ce in toate filmele se spune ca saracul american are Hyundai si bogatul – Mercedes. SLS AMG, cel mai spectaculos Mercedes dintotdeauna (bucatica rupta din cel mai tare Mercedes dintotdeauna – 300SL) costa in 5 ani cu 40.000 de dolari mai mult decat pretul de cumparare – 210.000 $.

O sa spuneti ca in Romania sta altfel treaba, ca in SUA sunt taxele mai mari. Aici la noi sunt creditele mai scumpe, reparatiile costa mai mult pentru ca sunt drumuri si conditii mai proaste. Una peste alta tot acolo ajungi daca transformi dolari in euro.

Asa ca daca sunteti printre cei care castiga doar bine si nu foarte bine, ar trebui sa va faceti un calcul cu ce si cat va costa cand va doriti atat de mult o masina tare. Am facut la un moment dat un calcul pentru cel mai ieftin Logan (~6.000 euro).

Am inceput de la ratele anuale pana la braduti parfumati si am ajuns la 1.200 de lei pe luna. Adica 16.000 de euro in 5 ani de zile. Unde mai pui devalorizarea poate mai mult de 50%, ajungi la gara si iei trenul mai bine.