Cifrele dintre consumurile din cartea masinii si cele reale nu au nici cea mai mica legatura. Mercedes e compania care vinde clientilor masinile cu cele mai mari diferente intre cifrele oficiale si cele reale.
Proprietarul de Mercedes plateste pe benzina 5.600 de euro in medie la sfarsitul duratei conventionale de exploatare a unei masini (10-12 ani).
Ultimul raport Transport & Enviroment spune ca pana in 2020 vom plati de 1.5 ori mai multi bani pe benzina decat ne asteptam - din cifrele comunicate de catre producatori.
Cei de la T&E (Bruxelles) au tinut sa ne linisteasca si ne spun ca nu e vina noastra daca Mercedes-ul pe care ni-l luam ia prea multi litri de benzina la suta de km. E vina celor de la Mercedes, care sunt cei mai mari manipulatori la testele de consum. Dupa studii si mai multe rapoarte, cifrele Mercedes sunt imposibil de reprodus in lumea noastra. Asta pentru ca ele sunt “confectionate” in functie de interesele de vanzari.
T&E a declarat ca jumatate din cifrele bune pe care le scot producatorii la teste sunt praf in ochi.
Johannes Reifenrath, strateg pe productia Mercedes a spus ca stie de diferentele atat de mari, dar crede ca 30% din acestea vin din cauza stilului de condus al fiecarui sofer. Tot el a zis ca daca e o vina la mijloc, nu este a producatorilor pentru ca testele de consum sunt responsabilitatea Uniunii Europene, ea reglementeaza modul in care se fac.
Mercedes a declarat dupa acest raport ca o sa mearga mai departe cu imbunatatairea aerodinamicii si cu cercetarea in micsorarea consumului.
Si Mercedes nu e singurul brand german cu probleme, acuzat pe fata de blaturi la testele de consum. Din raportul T&E, doar 20% din masurile anti-consum si anti-poluare comunicate de Opel sunt eficiente.
Diferentele dintre consumurile masurate de producatori si cele reale au crescut din 2001 pana azi de la 8% la 31% la masinile private si la 41% la flote.
Tehnicile de manipulare variaza de la cele banale, asa-zise „de cartier”, pana la softuri destepte instalate din fabrica. Ele „stiu” cand masina e testata in cadru oficial si cand e condusa pe drum, de catre clientul final. Printre cele "de cartier" sunt umplerea rezervorului pe sfert in momentul testului, golirea bateriei de lichid, masini mai usoare, dezactivarea sistemului de aer conditionat etc.
Printre companiile care indreapta lucrurile sunt PSA (Peugeot-Citroen), BMW, Fiat si Toyota, in ordinea asta a rezultatelor bune. Din pacate, BMW este sin in topul manipulatorilor la testele de consum.
ConcluziaTransport & Enviroment e ca Uniunea Europeana trebuie sa faca rapid ceva ca sa-si modernizeze parametrii de test.
Text: Alexandru Banu, www.incont.ro