Masinile electrice nu sunt atat de noi pe cat am crede. De fapt, primul model electric a aparut in 1828. Bateriile reincarcabile s-au inventat 28 de ani mai tarziu, iar ideea unui vehicul electric a devenit viabila. Prima masina electrica pe bune s-a construit in 1888, in Germania. De atunci s-au tot doborat recorduri, unul mai tare ca altul. In 1974, un model electric a doborat insa un record nedorit: cea mai urata masina din lume.
Compania Sebring-Vanguard, din Florida, a avut proasta inspiratie sa deseneze monstruozitatea asta. Desi, intentiile americanilor au fost bune. Vanguard CitiCar nu era altceva decat o masina de golf, cu forma ciudata, pe care americanii trebuia sa o adopte orbeste, din cauza crizei petrolului din anii 70. Dar nici macar Marea Criza din 1929 n-ar fi putut convinge pe cineva sa cumpere o asemenea pocitanie.
Scopul ei nu era sa inlocuiasca masina obisnuita ci, mai degraba, sa devina un mijloc de transport pentru cei care faceau naveta. Caroseria in forma de pana de despicat lemne arata de parca cine ar fi taiat masina de la jumatate. E si normal, de vreme ce o masinuta de golf a fost baza de la care s-a pornit. Primul model era alimentat de baterii cu acid, de 6,6 V, legate la un motor de 3,5 VP. Bateriile imense aduceau masina la o greutate de 400 kg si o viteza maxima de...25 km/h. Cifre atat de impresionante incat au vandut.....un singur model!
Doi ani mai tarziu, puterea a crescut la 9 CP si viteza a ajuns la 45 km/h, ceea ce, sa recunoastem, era rezonabil. Autonomia era de 65 km, iar masina putea fi incarcata in aproape 8 ore. Vanguard CitiCar a avut o durata de viata egala cu criza energetica, adica pana in 1977. Totusi, planurile masinii au fost cumparate in 1979 de Comuta-Car si Vanguard a reaparut, de data asta cu un motor de 12 CP. Pana in 1982 s-au vandut putin peste 4.000 de unitati.
Probabil, adeptii teoriilor conspirationiste, care acuza companiile de petrol ca au oprit dezvoltarea masinilor electrice, nu au vazut niciodata un Vanguard CitiCar. Daca o faceau, poate ar fi gasit alta teorie pe care sa o sustina.