Lamborghini PREGUNTA. Un nume care nu spune prea multe dar care a fost adus recent in discutie, odata cu lansarea lui Veneno la Geneva. Cunoscatorii au asociat cel mai scump Lamborghini din istorie cu conceptul din 1998. Pregunta arata la fel de SF ca si Veneno si e ultima creatie Lamborghini inainte de a fi cumparata de nemti. Conceptul a fost construit chiar inainte ca Audi sa achizitioneze compania, pe 27 iulie 1998.
Supermasina e unica. La propriu, pentru ca fost construit un singur model. Pregunta e inspirata din industria aeronautica si pare desprinsa dintr-un film cu extraterestri. Caroseria e din fibra de carbon, iar motorul V12 de 530 CP o poate aduce la o viteza maxima de 333 km/h in mai putin de 20 de secunde. Spre deosebire de Lamborghini Diablo (produsa intre 1990-2001), conceptul Pregunta are tractiune spate si nu integrala.
Designul e semnat de francezii de la Carrosserie Heuliez, care au primit o sarcina clara: sa dea lumii “un concept nou, bazat pe sasiul lui Diablo, dar care sa fie original si imposibil de a fi vreodata confundat cu o alta masina”. Lamborghini a semnat contractul cu studioul Heuliez-Torino pe ultima suta de metri inainte de preluare.
Italienii se obligau sa doneze un Diablo de serie, ca punct de plecare pentru un model unic. In momentul respectiv nimeni nu stia ce nume si ce forma va avea noua masina. De cealalta parte, Heuliez s-a obligat sa construiasca un singur model si sa nu vanda vreeodata drepturile pentru un viitor Pregunta.
Preluarea de catre Audi a adus schimbari brutale in cadrul Lamborghini si a ucis in fasa un alt proiect (Lamborghini Canto putea deveni urmatorul super-Lamborghini). Din fericire conceptul Pregunta era prea avansat ca sa mai fie oprit si masina a fost prezentata in 1998 la Paris.
Francezii si-au facut bine treaba si au creat o masina care combina tehnologia cu frumusetea brutala, chiar animalica. Cum performantele le depaseau pe cele ale lui Diablo, Pregunta putea deveni cea mai exclusivista supermasina din lume. Heuliez a construit totodata si o masina care depasea orice standard la vremea aceea. Pana si numele Pregunta (“intrebare” in spaniola) avea rolul de a pune la indoiala standardele estetice.
Masina nu avea oglinzi retrovizoare ci camere, folosea aceeasi vopsea ca avionul de vanatoare Dassault Rafale, prize de aer dinamice, si sistem de iluminare interioara cu fibra optica. In plus, instrumentarul si sistemele electrice veneau direct din Formula 1.
Designul e revolutionar pentru vremea lui. Forma joasa si parbrizul imens ii dau dinamism si forta bruta, in timp ce partea frontala aduce aminte de stabilitatea unui catamaran. Iar spoilerul enorm putea fi vazut doar la cursele de turisme. Si spatele arata ca si cum ar fi luat o doza zdravana de steroizi. Se vede clar inspiratia de tehnologia avioanelor de vanatoare, iar evacuarea si blocul optic seamana cu duzele reactoarelor de avion. De fapt, Lamborghini a si organizat o cursa intre Pregunta si un avion de vanatoare.
La 15 ani de la nasterea ei, Pregunta e in continuare un unicat din toate punctele de vedere. Pentru ca pana la Aventador, Lamborghini nu a reusit sa mai dea o masina care sa nasca visuri salbatice in mintea oricarui om cu bani. Acum, Pregunta e scoasa la licitatie pentru 1,6 milioane de euro, iar viitorul ei proprietar ar putea fi mai mandru de ea decat unui din cei trei norocosi care s-au ales cu un Veneno.