Jaguar E-Type e poate cel mai renumit model clasic britanic, dar putina lume stie ca inainte de “E” a fot “D”. Mai exact, Jaguar D-Type, construit intre 1954 si 1957, cu un singur scop: sa castige cursa de 24 de ore la Le Mans. A si reusit asta, in ‘55, ’56 si ‘57 si de atunci a ramas un adevarat simbol pentru compania britanica.
Lansarea lui D-Type a reprezentat un moment de referinta pentru industria auto britanica. Designul sau era cu adevarat revolutionar pentru vremea lui. Caroseria tip monococa era din aliaj de aluminiu, iar rezervorul conventional era inlocuit de compartimente in aripi, pentru combustibil. Modificarile par logice, daca ne gandim ca Jaguar D-Type a fost desenata de Malcom Sayer, un fost proiectant de avioane, preocupat in special de aerodinamica.
Influentele aerodinamice sunt cat se poate de clare, dar performantele lui D-Type sunt cu adevarat remarcabile. Roadsterul avea un motor de 3,8 litri, cu 6 cilindri in linie si 3 carburatoare Weber , cutie manuala cu 4 rapoarte, suspensie independenta pe fata si frane pe disc. Jaguar D-Type putea atinge o viteza de top de 280 km/h.
Dupa retragerea temporara din lumea curselor, Jaguar a oferit altor echipe modelele D-Type si XKSS, ramase nefinalizate. Astfel ca, in 1957, 25 de masini se aflau in diferite stadii de constructie. Din pacate, D-Type a devenit o raritate un an mai tarziu, cand un incendiu a distrus noua dintre modele. Se crede ca Jaguar a construit in total 87 de modele: 18 pentru curse, 53 pentru clienti si 16 versiuni XKSS.
Primul Jaguar D-Type de serie a fost vandut la licitatie in 2008, pentru 2,5 milioane de euro. Un alt Jaguar D-Type, care a supravietuit incendiului, a fost complet reconditionat in 2003 si va fi vandut anul acesta la licitatie pentru un pret nebun: intre 5 si 5 milioane de dolari.