In primul rand, nu confunda ploaia inghetata cu poleiul! Daca patinezi pe polei, poti controla masina imediat ce iesi de pe portiunea respectiva. In cazul ploii inghetate totul, dar absolut totul e sticla. Ploaia inghetata e de fapt ploaie supraracita, iar picaturile de apa ingheata instantaneu la contactul cu orice suprafata. Se poate intampla oricand, de la sfarsitul toamnei pana in primavara.
Cel mai important si cel mai simplu lucru de facut: daca nu e absolut necesar sa conduci, stai acasa! Amana-ti calatoria. De obicei gheata se topeste in cateva ore. E mai bine sa mai dormi putin pe canapea decat sa zaci cu masina intr-un sant. Gheata si masina nu se impaca deloc, iar in timpul unei ploi inghetate strada devine patinoar. Doar stii cat de greu mergi pe gheata. La fel se intampla si cu masina.
Daca totusi e absolut necesar sa conduci, mai intai, curata gheata de pe geamurile masinii. Ai grija sa nu cazi in timp ce faci asta. Risti sa te ranesti sau sa te alegi cu o zgarietura urata pe masina. Lasa motorul pornit si da drumul la caldura in timp ce cureti geamurile. Foloseste ventilatia masinii si directioneaza caldura spre parbriz si geamuri. Functia de dezaburire va incalzi parbrizul si va preveni inghetul, mai ales daca continua sa ploua. E valabil si pentru luneta. Foloseste aerul conditionat daca e nevoie pentru a preveni aburirea geamurilor.Lipsa vizibilitatii la volan va mari stresul. Proportional creste si riscul de accident.
Curata bine si apoi foloseste stergatoarele constant. Speram ca nu ti-a inghetat lichidul de parbriz. Vei avea nevoie de el. Vizibilitatea in astfel de conditii e vitala pentru ca parbrizul iti poate ingheta imediat.
Mai gandeste-te o data inainte sa pleci. Chiar trebuie? Daca da, mergi incet si cu atentie maxima. Accelereaza cate putin, nu brusca niciodata masina si evita pe cat posibil sa folosesti frana de serviciu. Foloseste frana de motor. Franarea brusca inseamna in singur lucru – masina ta devine sania ta. Testeaza din cand in cand suprafata, franand foarte usor, ca sa te familiarizezi cu gheata.
Pastreaza o distanta MARE fata de masina din fata. E logic, din moment ce nu trebuie sa franezi brusc. Distanta de oprire va fi de doua sau chiar de 3-4 ori mai mare. Ia in calcul si un posibil derapaj. O distanta mare intre masini inseamna ca ai spatiul necesar de franare, precum si spatiul necesar pentru a opri sau a controla masina daca derapezi. Condu la fel ca la sah. Planifica-ti doua sau trei actiuni inainte. Chiar daca crezi ca stii drumul ca-n palma, ploaia inghetata iti va arata o alta perspectiva. Inca o data, evita sa franezi brusc. Anticipeaza posibila situatie ca un pieton sa iti sara sau, mai rau, sa se impiedice in fata masinii. Mergi cu viteza redusa!
Incearca sa conduci in principal pe drumurile mari, circulate mai intens. E probabil sa ai ceva mai multa aderenta din cauza celorlalte masini care circula si macina gheata. Evita pe cat posibil strazile si aleile dintre blocuri sau drumurile necirculate. Suprafata lor va fi ca pe trotuar – sticla alunecoasa, iar spatiul de manevra poate fi mic din cauza masinilor parcate.
Tine minte tot timpul ca vei conduce pe o suprafata de sticla. E patinoar. Nu ai deloc aderenta. Asadar, pleaca mai devreme de acasa si asteapta-te la intarzieri mari. Va trebui sa conduci mult mai incet, deci ia in calcul ca va dura mai mult sa ajungi la destinatie. Nu trebuie sa te grabesti. Daca conduci in viteza nu fac altceva decat sa devii pericol public.
Lasa camioanele cu sare/nisip sa isi faca treaba. Lasa-le spatiu sa treaca. E mai sigur pentru tine sa mergi in spatele lor, decat sa incerci sa le depasesti. Asta in cazul in care sararitele in Romania chiar stropesc cu ceva. Sau chiar ies pe strada. Oricum, lasa o distanta mare, pentru ca sarea sau nisipul sa nu ajunga pe masina ta.
Adapteaza-ti stilul de condus la conditiile de drum. Cauciucurile de iarna si masinile 4x4 ajuta putin pe timp de iarna, dar nu fac minuni. Daca te gandesti ca tu ai aderenta si incepi sa gonesti ca nebunul pe strada s-ar putea sa-ti termini calatoria cu un accident sau, mai rau, la spital. Sa ne intelegem. Nu ai cauciucuri de iarna, lasa-ti masina acasa!
Ia-ti atitudinea de sahist cand trebuie sa urci o rampa. Accelereaza mai mult de data asta si ia putin demaraj ca sa te ajute sa urci. Pastreaza o viteza constanta si incearca sa nu rupi aderenta. Gandeste-te apoi, ce te asteapta in varf? Ia piciorul de pe acceleratie doar aproape de varful rampei. Daca urmeaza o coborare, adu-ti aminte ca nu poti folosi frana, deci masina trebuie sa aiba cea mai mica viteza posibila. Chiar si asa, e posibil sa cobori cu o viteza prea mare. Asta e momentul ala in care te rogi. Mai mult decat ai facut-o pana acum. Serios acum, foloseste frana de motor. Daca masina da semne de derapaj, corecteaza traiectoria, tragand usor de volan in partea opusa. Fara miscari bruste! Daca jos te asteapta o intersectie sau semafor, calculeaza-ti distanta in care trebuie sa opresti. Apoi dubleaz-o, pentru orice eventualitate.
Cand esti oprit la semafor sau la trecerea de pietoni, lasa cativa metri liberi in fata. Uita-te si in oglinda retrovizoare. Daca vezi ca masina din spate se apropie prea repede sau derapeaza si risca sa te loveasca ai acum putin spatiu de manevra, sa poti inainta ca sa eviti tu o ciocnire. Cativa metri in plus sau chiar unul singur pot insemna diferenta dintre o bara indoita sau una neatinsa.
Daca vezi suprafete fara gheata, nu inseamna ca ai scapat si acum poti accelera! Nu face prostia sa maresti viteza. Dimpotriva, fii si mai atent pentru ca e posibil sa derapezi imediat ce masina intra din nou pe gheata. In cazul asta, nu frana, nu accelera, ci schimba intr-o treapta superioara. Daca masina o ia intr-o parte, trage usor de volan in partea opusa. Eventual, foloseste luminile de avarie, ca sa le semnalizezi celorlalti ca sunt probleme in aceasta zona de drum.
Fii foarte atent daca vezi un accident si trebuie sa ajuti. Inainte de toate parcheaza intr-o zona sigura pentru tine si ceilalti. Foloseste luminile de avarie. Nu te grabi sa acorzi ajutor pana nu e sigur pentru tine sa faci asta. Gandeste-te inainte ca un alt vehicul poate pierde controlul si iti poate lovi masina sau chiar pe tine. Nu vrei sa fii tu urmatoarea victima.
Ca regula generala, nu brusca deloc masina! Ia virajele cat mai lin si mai incet posibil. Planifica-ti opririle. Gandeste-te la distanta necesara pentru o parcare. Dubleaz-o. Nu incerca sa folosesti bordurile sau usa garajului, copacii etc pe post de opritori. Acum poti rasufla usurat. Si, un ultim sfat. Fii foarte atent cand cobori din masina. Nu de alta, dar ar fi jenant sa cazi in fund tocmai dupa o asemenea aventura.