Mai ales când hotărârea trebuie să te conducă, la propriu – mă rog, tu să o conduci - în toate locurile unde îți dorești! Locuri în care, preferabil, să găsești unde să parchezi fără să “survolezi” cinci cartiere.   Dar asta e altă discuție și trebuia să o purtăm înainte de alegeri.
 
Apropo de alegeri....
 
Așa cum la votare nu prea sfătuiesc pe nimeni să pună ștampila pe un candidat despre care nu întelege mai nimic, nu mi se pare OK nici să ajungeți să vă puneți semnătura pe fișa de înmatriculare a unei mașini fără să o “cunoașteți” foarte bine înainte. 
 
Iar sistemul de propulsie e la mașină cam ca platforma electorală a unui partid, că tot vorbeam de alegeri: dacă nu e OK, e posibil să vină la pachet cu mai multe probleme decât ne-am dori. 
 
Așadar: Diesel, benzină, electric sau hybrid? O să trec în revistă avantajele și dezavantajele pentru fiecare opțiune în parte și voi...alegeți :
 
Motor Diesel (motorină)

Avantaje:
 
- consum mic; 
- oferte de preț din partea dealerilor care încearcă să stimuleze vânzarea mașinilor Diesel;

Dezavantaje

- revizii mai scumpe decât la benzină
- restricții de circulație în multe orașe
- devalorizare mare în contextul tranziției către mașinile electrice
 
 
Benzină:

Avantaje:
 
- întreținere și revizii mai ieftine decât pentru Diesel;
- sunt mai silențioase și mai rafinate la condus
- au restricții mai puține în orașe

Dezavantaje
 
- consum mai mare decât la motorul Diesel; 
- devalorizare mai mare în contextul tranziției către mașinile electrice
 
 

 
Hibrid clasic (benzină)

Avantaje:
 
- tichet suplimentar de la stat pentru achiziționarea mașinii (aproximativ 1500 euro);
- funcționare în modul electric pe distanțe scurte (parcări, intersecții);
- devalorizare mai mică decât la benzină;
- silențioase;
- consum mai mic decât mașinile pe benzină;

Dezavantaje:
 
- motorizare mai complexă datorită sistemului hibrid
- este doar o tehnologie de tranziție către mașinile electrice
 
Hybrid plug-în (benzină + motor electric care se poate încărca de la priză)
 
Avantaje:

- poate rula în modul electric pentru 50-60 km (acoperă cu ușurință distanță medie/zi parcursă de un român);
- după terminatea bateriei poate rula ca  o mașină de tip hibrid classic ( cu benzină);.
- costuri de exploatare mai mici prin economia de carburant;
- tichet în valoare de aproximativ 4500 euro;
 
Dezavantaje:
 
- motorizare mai complexă datorită motorului electric și a bateriei
- viteză de încărcare redusă (aproximativ 2 ore la o stație type 2 pentru 50-60 km autonomie)
- recomandată celor care pot încarca acasă peste noapte la o priză normală

Electric 100%

Avantaje
 
- Cost de utilizare foarte mic (multe stații gratuite, chiar și la stațiile plătite este mai ieftin decât benzină sau motorină)
- Cost de revizii redus, aproape 0
- Fiabilitate ridicată, are foarte puține piese în mișcare.
- Fără zgomot și foarte confortabilă
- Devalorizare mai mică decât la toate celelalte tipuri de motorizări
- Accelerație mai mare
- 0 poluare în orașe;
- Parcări gratuite și acces în centrele orașelor
- Tichet în valoare de 9500 euro pentru achiziția mașinii electrice
 

Dezavantaje:
 
- timp de alimentare mai mare (de la 0% - 80% aproximativ 1 ora în funcție de model);
- Lipsa stațiilor de încărcare în România;
- Costul mare de achiziție;
- Disponibilitate redusă. Majoritatea importatorilor nu au suficiente mașini pentru a acoperi chiar și cererea din România;

DESPRE EXPERTUL DE BĂRBAȚI - CIPRIAN CHERCIU
 
 
Sunt antreprenor, pasionat de marketing și comunicare, iar ca partener Google Ads, am o experiență de peste 10 ani în marketing on-line. Și nu, nu sunt tipul rău din “The Social Dilemma”, sunt chiar băiat de treabă. În cea mai mare parte a timpului.
 
 
Evident, am și o meserie serioasă: sunt vlogger, adică în rând cu lumea! Ce mă diferențiază însă e că eu cred cu tărie că o viață mai bună e la un viraj distanță de noi. Adică sunt promotor al mașinilor electrice și al tehnologiilor verzi și cred sincer că, dacă punem frână la tehnologii învechite care distrug încet plămânii și Planeta noastră, o să ne fie mai bine!
Dețin o mașină electrică și o casă pasivă și știu din experiență că, pe termen mai lung, e mai ieftin și mai sănătos să fii verde decât să poluezi. Și, între noi fie vorba, mai “de bărbați”! Va aștept în comentarii, dacă dați cu roșii, să fie BIO, vă rog:)
 
EPIDEMIOLOG DE LA HARVARD, INTERVIU EXCLUSIV PENTRU PRO TV PLUS
 
CE URMEAZĂ DUPĂ COVID-19?
 
 
FOTO: SHUTTERSTOCK/ARHIVĂ PERSONALĂ