Cand spui Qashqai, spui de fapt ca asta e inca un crossover de batut. Pentru ca e modelul cu care Nissan a dat lumii conceptul de crossover. Si totusi, ce ar mai fi de facut cu japoneza cu cele mai bune vanzari pentru Nissan in Europa? Un simplu facelift? Prea banal. Asa ca Nissan a marit miza. Mai exact, a plusat cu... 2. Am luat la plimbare Qashqai-ul +2 si am vrut sa vedem cum se comporta pe toate drumurile posibile si imposibile, de la strazile din Bucuresti la macadam. Si nu l-am iertat nici pe drumurile unde o astfel de masina nu prea are ce cauta!

Nissan Qashqai +2 - 9

Inainte de toate, ce e un Qashqai +2? SUV cu pretentii de monovolum? MPV cu tractiune 4x4? Mai bine am spune asa: o compacta mai „solida” cu cate putin din fiecare segment de mai sus. Pe scurt, Nissan Qashqai +2 e mai mare si ofera 7 locuri. Numele e bine ales. Nu ai in fata o versiune „completa” cu 7 locuri, cum ar fi un MPV ci doar un supliment de 2 scaune pe care le poti folosi la nevoie. De fapt, pe care le pot folosi copiii, pentru ca ar fi cam greu pentru un adult mai inalt de 1,60 sa incapa in ele.

Nissan Qashqai +2 - 3

Mai e insa o diferenta importanta fata de versiunea in 5 locuri. Qashqai +2 e mai lung, mai lat si mai inalt. In traducere libera, e mai confortabil, fara a-i afecta tinuta de drum. Si ai mai mult loc in portbagaj. Mai exact, 450 de litri cu cele doua scaune rabatate, sau 130 folosind toate cele 7 locuri. Si nu mai putin de 1520 de litri daca se rabateaza toate locurile din spate. Exact cat sa pleci la un picnic cu cortul gata asamblat in masina!

Nissan Qashqai +2 - 19

De fapt acesta e secretul lui Qashqai +2: e modelul perfect al celor care nu isi gasesc locul in segmentele bine delimitate din piata auto. Al celor care si-ar dori o compacta cu aspect de SUV si spatiu ca intr-un monovolum, cu indeajuns de multe locuri incat sa-si duca si nevasta si copiii si prietenii copiilor la joaca.

PERFORMANTE

Am testat versiunea Qashqai +2 360, care se pozitioneaza intre Acenta si Tekna. Motorul diesel de 1,6 litri dezvolta 130 CP si un cuplu de 320 Nm. La inceput ni s-a parut cam putin pentru cele 1715 kg. Totusi, cuplul e disponibil relativ repede, de la peste 1.700 rpm iar masina pastreaza acea rezerva de putere de care ai nevoie intr-o depasire. Insa pe cat de repede vine cuplul maxim, la fel de repede se si duce, dupa 2.300 rpm. E totusi un diesel, insa unul sprinten, care te suprinde si-ti da increderea ca poti depasi linistit. Cutia e manuala cu 6 trepte, etajata mai mult pentru un consum mic. Chiar si intr-un regim normal de mers, schimbi destul de mult vitezele, dar totul e precis, iar surpriza o ai in momentul in care te uiti la consum. Vom vorbi insa putin mai incolo de el.

Nissan Qashqai +2 - 6

Desi se poate incadra cu succes in categoria masinilor pentru familisti, am ales pentru Qashqai +2 si un drum care sa ii incerce limitele. Unul indeajuns de dificil pentru orice masina, cu viraje in ac de par, urcari grele, coborari spectaculoase si condimentat cu cateva gropi pe ici colo. Exact genul de drum putin cunoscut, la finalul caruia gasesti decorul perfect pentru un picnic. Ei bine, aici ne-a surprins cel mai mult! Ne asteptam sa tragem de masina pe urcari, sa gasim un ruliu evident, avand in vedere dimensiunile si sa mai pierdem putin aderenta. Aproape nimic din toate astea nu s-a intamplat. Masina sta bine in curbe, doza suplimentara de putere e acolo cand iti trebuie, directia e precisa, dar nu foarte rigida. Exista o farama de ruliu cand folosesti doar modul 4x2, dar hai sa fim seriosi: e un crossover confortabil, nu o masina de raliu. In plus, cine are curaj sa ia curbele ca un nebun fara sa riste cateva palme date de nevasta care nu se poate bucura de peisaj? In modul 4x4, Qashqai +2 are mult mai multa aderenta in succesiunile de curbe si balansul devine aproape insesizabil.

Nissan Qashqai +2 - 8

Am folosit putin si de modul Lock, insa doar sa vedem cum iesim din noroi. Daca te gandesti s-o faci pe eroul pe drumurile de offroad, mai bine lasa-te pagubas. Sau ia-ti un X-Trail, eventual un Pathfinder. Pentru ca un Qashqai +2 iti ofera 4x4 atat cat e nevoie: sa te descurci pe portiuni mai dificile, sau sa scoti linistit masina din zapada iarna, nu sa incepi sa cutreieri muntii cu ambitii sportive. Cu toate astea, garda mai inalta la sol ii permite sa se descurce mai mult decat decent pe macadam, iar suspensia isi face bine treaba. Masina nu te face sa sari din scaun la denivelari sau gropi si ramane stabila si confortabila pe drumurile din Romania.

CONSUM

Usor, usor, ajungem la partea cu adevarat interesanta. E intrebarea care incepe sa conteze din ce in ce mai mult la o masina. Cat consuma? Am inceput testul in Bucuresti, intr-una din zilele in care stai bara la bara, daca vrei sa traversezi orasul. Si consumul a fost chiar ok, de 9,1 litri la suta. In mare parte e meritul sistemului Stop&Start, desi am condus in felul in care masina consuma cel mai mult: am accelerat mult si inutil, pe distante mici, frane multe, din nou acceleratii pentru cativa metri si tot asa. Dar am vrut sa fim mai catolici decat Papa si am reluat testul intr-o zi mai aproape de ritmul urban normal. Am condus cu mai mult calm si am scos 8,1 l/100 km.

Nissan Qashqai +2 - 23

Daca tot ni s-a spus ca poti ajunge lejer la Arad cu un Qashqai +2, am mai avut o curiozitate. Cat consuma in afara orasului intr-un ritm normal de condus si cat consuma intr-unul perfect legal? Am inceput din nou sa conducem „agresiv”, sa acceleram, sa luam viteza, sa punem frane si am ajuns la 4,5 litri la suta. Cam bine, am spune! Dar daca am merge doar cu maximum 70, respectiv 100 km/h? Adica perfect legal? Aici am avut parte de alta surpriza: consumul a scazut la 3,5 l /100 km. Cu un rezervor de 65 de litri, nu e greu sa iti imaginezi cat de departe poti ajunge!

Nissan Qashqai +2 - 24

DESIGN

Faceliftul a adus mai multa agresivitate la exterior. Grila si blocurile optice au fost redesenate si Qashqai +2 poate face fata cu succes rivalilor, chiar daca se apropie de sfarsitul carierei (sau sa spunem de aparitia urmatoarei generatii?).
De departe, cel mai mult ne-a placut plafonul panoramic, disponibil in standard pe toate versiunile! Iti ofera parca senzatia de libertate pe care o ai doar intr-o decapotabila. Cu trapa retrasa interiorul e pur si simplu inundat de lumina si pare mai prietenos, in ciuda faptului ca isi arata varsta.

Nissan Qashqai +2 - 15

Totodata si mai linistit fata de versiunea anterioara faceliftului, care a adus o insonorizare mai buna. Vizibilitatea e si ea foarte buna, daca luam in considerare pozitia inalta la volan si oglinzile retrovizoare mari. Dar oglinzile genereaza si un usor zgomot la viteze mai mari. Materialele sunt si ele ceva mai fine, dar nu uita sa iti dea senzatia de robustete. Tapiteria in versiunea 360 pe care am testat-o vine cu un mix de piele si material textil, pe care nu am apreciat-o. Insa e doar o chestiune de gust.

Nissan Qashqai +2 - 18

Comenzile sunt ergonomice si dispuse aerisit, exceptie facand butoanele pentru climatizare. Ne-a placut mult si dispunerea comenzilor de pe volan, intuitiva si usor de folosit, fara a fi nevoit sa iei mainile de pe el. Sistemul Nissan Connect si ecranul de 5” iti arata cam tot ce trebuie sa stii, dar punem un mare minus in fata sistemului de navigatie, care a ramas pur si simplu in urma. Hartile sunt incomplete pentru orasele mici, iar modul in care calculeaza rutele ramane o mare problema.Dar problema e foarte usor de rezolvat, pentru ca hartile sunt pe card SD.Totusi, Nissan Connect iti ofera toate functiile de conectivitate pentru orice masina care se respecta in ziua de astazi. Dimensiunile unui Qashqai +2 il apropie totusi de un SUV, iar parcarea se face greoi. Insa aici ni s-a parut cel mai util sistemul de camere pentru parcare Around View 360. Vederea e panoramica, iar liniile de ghidare ajuta mult, cu o conditie: lentilele camerelor sa nu fie prea murdare.

Nissan Qashqai +2 - 16

Cum spuneam la inceput, Qashqai +2 este mai lung, mai inalt si mai lat decat versiunea in 5 locuri. Asta inseamna mai mult spatiu pentru soferi si pasagerii din spate. Deci mai mult confort, in special la drumuri lungi. Scaunele sunt ok si iti ofera o postura placuta, dar nu te astepta sa te tina prea bine in ele cand ataci mai agresiv curbele. Optiunea celor doua scaune suplimentare de pe Qashqai +2 este discutabila.

Nissan Qashqai +2 - 22

Invariabil, cand folosesti al treilea rand de scaune, spatiul se restrange pentru toata lumea. In plus, chiar si pentru un copil, pozitia e incomoda, avand in vedere ca podeaua e la acelasi nivel cu sezutul, iar spatarul se opreste la 90 de grade. Si asta nu e singura problema. Vei da cateva ture bune in jurul masinii si cateva lectii de acrobatie pentru a ridica scaunele respective. Sa nu fim insa prea rai: cele doua locuri in plus pot insemna mult pentru o familie numeroasa sau pentru colegii si prietenii copiilor tai.

Nissan Qashqai +2 - 20

Asadar, e o masina practica? Cu siguranta, mai ales daca ne gandim la publicul pe care-l poate avea in Romania: familistii care vor o compacta mai mare, cu aspect de „jeep” si locuri cat pentru un MPV. Insa fara a da banii pentru SUV. Pretul de pornire pentru Qashqai +2 de 19.990 de euro, cu TVA (versiunea testata, Nissan Qashqai 360 1,6 dCi, 130 CP Stop&Start,4x4 costa 29.940 de euro). Costa cu 15-20% mai putin decat un SUV si cu aproape 30% mai mult decat un MPV, adica exact la limita intre cele doua segmente. Pana la urma la asta se pricepe Nissan cel mai bine, sa identifice oamenii care vor sa se bucure de avantajele mai multor segmente, fara a avea de-a face si cu partile lor rele.