Mananci, bei, fumezi, te … si te … , postezi. Actiunea de a posta e mai importanta decat subiectul postului. Este o moda pe care o ai la degetul mare.
Din toata aceasta sarbatoare a postului nu poti lipsi. Devii antisocial si risti sa fii inchis intr-o buna zi. Google-ul se muta pe facebook, netul se muta pe facebook si ultima provocarea pentru Zuckerberg va fi sa mute facebook-ul pe facebook.
Insa facebook-ul a evoluat de la homeuser la unealta de marketing si e deja disciplina obligatorie daca lucrezi cu instrumente de promovare. Reprezentantele auto trebuie sa existe pe Facebook. Acolo se aduna clientii, viitorii clienti si fanii. Fanii imprastie vorba, fanii au puterea sa-ti convinga oamenii ca e bine sa-si ia Audi pentru ca tu i-ai convins pe FB cu un post in care A6 il executa pe Seria 5. La fel se intampla si cu alte masini, marci si modele indiferent de clasa sau client. Toate masinile au clientii si fanii lor.
Am cautat pe facebook paginile pe care le-au facut reprezentantele auto din Romania. Unele sunt ok, interesante si haioase sau actuale, altele au prea putini fani pe langa numele din spate, celelalte sunt scrise prost si sec, iar ultimele nu exista, nu stim de ce. O luam in ordine alfabetica, asa surprizele vor fi mai mari.
Alfa Romeo – 450 de fani
Audi – 1.150 de fani
BMW – 120.000 de fani
Chevrolet – 11.000 de fani
Citroen – 48.000 de fani
Dacia - 700 de fani
Fiat – 400 de fani
Ford Romania – 28.000 de fani
Honda-17.000 de fani
Hyundai Romania – 4.000 de fani
Jeep – 22
Kia - 850 de fani
Mercedes- 21.000
Mini – 30.000
Mitsubishi - 5.000 de fani
Nissan – 60.000 de fani
Opel – 20.000 de fani
Seat – 2000 de fani
Skoda – 60 de fani
Smart - 3.500 de fani
Suzuki -27.000 de fani
Toyota – 13.000 de fani
Volkswagen – 21.000 de fani
Volvo - 12.000 de fani
Audi si BMW costa sute de mii de euro fiecare dar sunt separate de sute de mii de fani pe FB. Alfa Romeo, poate cea mai frumoasa masina de pe Pamant are sub 500 de fani. Probabil ca oricare dintre voi citeste asta isi da seama ca pana si el are mai multi prieteni pe FB. Nissan si Citroen stau bine cu 50, respectiv 60 de mii de fani. Conteaza insa mult share-urile si like-urile aduse de Andi Moisescu , Laura Cosoi, Abramburica si Andreea patrascu + Cabral (imaginile celor doua branduri).
In rest sunt cateva zeci de mii, apoi cateva mii si Jeep care se poate mandri cu un singur lucru: are mai multi fani decat masini vandute in aprilie.
Miserupismul se vede insa la Skoda, locul doi in vanzarile pe 2012 de pana acum si doar 60 de fani. Adica nici macar 2.000 de fani cate masini au vandut anul asta nu au fost in stare sa atraga.
Foarte dubioasa e situatia Daciei, care figureaza cu un cont cu 700 de like-uri. Am cautat alte pagini si nu am gasit nimic altceva oficial in Romania. Nu intelegem daca e vorba despre aceeasi prostie romaneasca de la Skoda sau daca e o manevra a grupului ca sa tina grosul fanilor pe alte pagini ale grupului Renault-Nissan. Pe siteul “dacia.ro” nu exista nici un buton de FB.
Mi-a placut pagina Opel, cu posturi vii, titluri agatatoare si informatii colorate. Fara figuri premium si imbarligaturi pretioase de genul “Mercedes-Benz Viano Vision Diamond este definiția extravaganței până la cele mai mici detalii”. Si mai sunt pagini ca Opel, dar si ca Mercedes :)
In concluzie, facebook-ul este un instrument usor, la care ai costuri mici de intretinere. Un om si un laptop cu net fac totul. Daca i-ai pus si un aparat foto care filmeaza HD poate fi regele promovarii online. Deci nu inteleg de ce unele branduri de la noi sunt complet retardate la acest capitol (in sensul medical al cuvantului). Exact asta inseamna, ca sunt in urma cu ceva care e la’ndemana unui copil de 7-8 ani.
In loc sa profiti de un avantaj demonstrat pana acum, stai si NU faci altceva. Macar daca am vedea vreun viral pe youtube sau vreo campanie desteapta daca tot FB nu e.