Rovana Plumb a spus că vineri va fi lansat pe site-ul Administraţiei Fondului de Mediu sistemul de calculare al acestei taxe.
Printre proiectele de mediu ce vor fi derulate cu finanţare din timbrul de mediu se numără cele de infrastructură, de apă şi canal, ecologizare la nivelul iazurilor şi digurilor decontaminate, parcurile de producţie de energie regenerabilă, programul Casa Verde şi programul Rabla, a mai spus Rovana Plumb.
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat joi că se estimează că nivelul încasărilor timbrului de mediu va ajunge la 700 de milioane de lei în 2013, în condiţiile în care şi restituirile vechii taxe de mediu sunt estimate la 400 de milioane de lei.
Ministrul a apreciat că suma estimată pentru restituirile vechii taxe auto de mediu este "enormă", dar a precizat că banii vor fi restituiţi pe măsură ce se încasează noua taxă.
Ordonanţa de urgenţă care prevede plata unui timbru de mediu la înmatricularea maşinilor intră în vigoare vineri 15 martie, noul sistem de taxare înlocuind vechea taxă auto.
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.
Noua formulă de calcul conduce la o creştere în medie de aproximativ 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 cu tehnologii mai învechite va fi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Ministerul Mediului preciza că taxa rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice nu va fi plătit nimic.
Ordonanţa stabileşte un cuantum diferit pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu motorină, având în vedere că emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari în cazul motorinei.
Rovana Plumb arăta că în cazul automobilelor cu norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt în medie egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale pentru cele două tipuri de combustibil.
Potrivit noului sistem de taxare, în cazul unui automobil Volkswagen Polo, cu motorizare de 1,5 cmc, diesel, Euro 3, fabricat în 2001, timbrul de mediu va fi de 576 euro, iar pentru acelaşi automobil, fabricat în 2000, cu aceeaşi motorizare şi nivel de poluare, dar pe benzină, timbrul va fi de 425 euro.
Pentru un autoturism Polo nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, timbrul de mediu pentru benzină va fi de 60 euro, iar pentru motorină de 36 euro.
Pentru un Ford Fiesta , fabricat din 2003, cu nivel de poluare Euro 3 şi motor de 1,4 cmc, timbrul de mediu va fi pentru diesel de 823 euro, iar pentru benzină de 933 euro.
În cazul unui Logan Sandero nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, pe benzină se va plăti un timbru de mediu în valoare de 109 euro, iar pentru un autovehicul de acelaşi tip, dar cu motrină şi motor de 75 CP se va plăti un timbru de 52 euro.
Pentru un automobil Dacia Duster nou, cu motor de 1,6 cmc, pe benzină, timbrul de mediu va fi de 269 euro, iar pentru unul cu motor diesel de 110 CP, timbrul va fi în valoare de 119 euro.
De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilităţi, forţelor armate, forţelor de securitate a statului, jandarmeriei, poliţiei, ambulanţele, autovehiculele hibride şi electrice, cele istorice sau destinate competiţiilor sportive, precum şi cele donate autorităţilor statului cu titlu gratuit.
Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobândite prin moştenire în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.
Ministrul Mediului preciza că instituţiile administraţiei publice vor trebui să plătească noul timbru de mediu pentru autovehiculele din parcul propriu, nemaifiind scutite de la această taxă.