Oamenii preferă să cumpere un automobil la mâna a doua fie pentru că nu doresc să plătească preţul de achiziţie al unei maşini noi, fie pentru că suma de care dispun le-ar ajunge pentru o maşină nouă dintr-o clasă sau cu dotări net inferioare.
Astfel se orientează către vehicule rulate, pe care speră să le găsească într-o stare tehnică şi estetică cât mai bună. Pentru a nu cădea în capcana cumpărării unei maşini cu defecte ascunse, este bine să verifici câteva aspecte esenţiale.
Istoricul maşinii
În funcţie de ţara din care cumperi şi de persoana fizică sau juridică vânzătoare vei putea avea acces la un cazier al intervenţiilor efectuate asupra maşinii. Pentru automobilele fabricate după 2015, aceste date sunt disponibile la nivel internaţional.
O simplă verificare a seriei de şasiu (VIN) îţi arată istoricul de daune, inclusiv cu fotografii după accidente. Reprezentanţele auto au acces la aceste date şi ţi le pot prezenta în baza unui pachet de verificare. Cel mai grav scenariu pe care îl poţi preveni este achiziţia unei maşini care a trecut printr-un accident de daună totală şi se întoarce pe roţi plină de sudură, în condiţiile în care ar fi trebuit să ajungă la casat. Proprietarii de maşini din occident sunt despăgubiţi în urma unui astfel de eveniment, însă valorifică şi epava, care ia calea estului spre ateliere de reparaţii.
Motorul şi cutia de viteze
Prima verificare a unei maşini trebuie să pornească de la cele două elemente de bază ale vehiculului: motorul şi cutia de viteze.
O simplă inspecţie vizuală nu-ţi poate descoperi viciile ascunse ale maşinii, însă îţi poţi face o idee dacă eşti atent la anumite detalii. Spre exemplu, dacă ridici capota, nu trebuie să vezi urme de scurgeri de ulei, antigel sau lichid de frână. Este valabil şi pentru partea de dedesubt a maşinii: scutul şi elementele de protecţie nu trebuie să aibă reziduuri sau urme de scurgeri.
De asemenea, trebuie să verifici funcţionarea motorului şi a cutiei de viteze. Motorul trebuie să pornească uşor şi să ruleze rotund. Maşina trebuie să intre în fiecare treaptă de viteze la fel de uşor, fără zgomot. Orice suspiciune trebuie să devină subiect de negociere: fie îi ceri vânzătorului să remedieze problema, fie îţi asumi reparaţia, dar scazi din preţul oferit.
Aspectul interior şi exterior
Aspectele ce ţin de design interior şi exterior trebuie tratate în plan secund, după ce te-ai asigurat că maşina funcţionează în parametri reali. Evident că orice imperfecţiune constatată constituie argument pentru negocierea preţului de achiziţie. În ceea ce priveşte caroseria, asigură-te că nu au existat intervenţii de sudură la elementele de siguranţă: praguri, stâlpi, lonjeroane, deoarece acestea afectează structura de rezistenţă a autovehiculului. În rest, primele pete de rugină sau zgârieturile de la exterior pot fi remediate, în timp ce pentru interior există o mulţime de soluţii de curăţare şi detailing. Dacă poţi să obţii scăderea acestora din preţul iniţial, eşti un bun negociator.
Prima vizită după ce ai cumpărat maşina
Prima vizită trebuie să fie neapărat în service! Dacă nu îl cunoşti pe cumpărător îndeajuns încât să ştii frecvenţa vizitelor sale în service, trebuie să consideri ziua achiziţiei momentul zero al istoricului maşinii. Aşadar, începi cu un pachet revizie într-un service autorizat, cu înlocuire de uleiuri, filtre şi alte componente sau consumabile recomandate de specialiştii care verifică maşina. Kitul de distribuţie este cel mai greu de verificat, dar şi cel mai important pentru buna funcţionare a motorului, aşadar asumă-ţi şi această investiţie.
Cumpărarea unei maşini la mâna a doua poate fi o loterie. Ignoră pentru început elementele ce ţin de aspectul vizual şi concentrează-te pe documentele maşinii şi pe istoricul reparaţiilor şi daunelor. După ce te asiguri că maşina este sigură, te poţi ocupa personal de întreţinerea şi înfrumuseţarea ei.