Prima mașină ce avea o cutie de viteze automată a fost inventată în 1938 iar aproximativ 50 de ani mai târziu, când au început să fie vizibile pe străzile din România, erau învăluite de mister și privite cu scepticism.  

Cum funcționează?

Chiar dacă pare magie neagră, lucrurile sunt ceva mai simple în realitate. Pentru ca mașina ta să se deplaseze din punctul A în punctul B fără să se târască într-o singură viteză, aceasta are nevoie de o transmisie funcțională. Transmisia este acel element ce permite mașinii să schimbe vitezele și să transfere astfel puterea de la motor la osie în cel mai eficient mod posibil. Acest lucru se realizează prin modificarea raportului dintre viteză și putere.

  • Viteza întâi și viteza a doua oferă mai multă putere în detrimentul vitezei;
  • În cazul vitezelor a treia, a patra, a cincea și după caz a șasea primează viteza în defavoarea puterii;
  • La ora actuală există mașini care au 10 trepte de viteză însă în cazul acestora situația stă puțin mai diferit.

Astfel, mașina are posibilitatea să distribuie puterea și viteze în cel mai eficient mod posibil. În mare, cutia de viteze automată se diferențiază prin două aspecte clare, față de cea manuală: nu are pedală de ambreiaj și schimbătorul de viteze este simplificat având:

  • D – drive (conducere). Va selecta vitezele automat și îi va permite mașinii să avanseze.
  • P – park (parcare). Se va folosi numai când mașina este oprită iar șoferul urmează să coboare. Acesta blochează transmisia, nelăsând-o să plece de pe loc. Cu toate acestea folosirea frânei de mână este în continuare recomandată.
  • R – reverse (marșarier). Funcționează ca marșarierul transmisiei manuale și trebuie selectată atunci când vrei să mergi cu spatele.
  • N – neutral (neutru). Este echivalentul scoaterii din viteză a unei mașini manuale. Nu ar trebui folosită cât timp mașina se mișcă, dar poate fi folosită, împreună cu frâna de mână, dacă ești oprit pentru o perioadă scurtă de timp.

Manuală sau automată?

Deși toată lumea este de acord că o transmisie este vitală pentru orice mașină, nu există încă o părere general acceptată în privința cărei variante este mai bună: manuală sau automată. Fiecare dintre acestea are propriile avantaje și dezavantaje ce sunt percepute în funcție de fiecare individ în parte. Nu degeaba cutia manuală vs. cutia automată este una dintre cele mai aprigi dezbateri ce poate avea loc între pasionații de mașini.

Trăim acele vremuri în care încercăm să ne simplificăm cât mai mult viața. Tocmai de aceea transmisia automată și-a eclipsat predecesorul în ultimii ani prin simplul fapt că este mai ușor de condus din anumite puncte de vedere.

  • Mai ușor de folosit în trafic intens. Transmisia automată permite șoferului să se deplaseze prin traficul intens fără să fie nevoit să facă mai mult decât să apese o pedală.
  • Ai mai puține restricții pentru mâini. Cel mai sigur mod de a conduce este să ții ambele mâini pe volan constant, iar acest lucru este posibil cu o mașină cu transmisie automată.
  • Este mai potrivită pentru zonele cu dealuri. Dacă ești un șofer mai puțin experimentat, plecarea de pe loc în zonele înclinate poate părea un lucru dificil cu o mașină cu cutie manuală. Transmisia automată rezolva aceasta problema.
  • Reduce drastic riscul de a ți se opri motorul. Sunt puține lucruri mai jenante decât să ți se oprească motorul în trafic. Acest lucru nu se întâmplă la mașinile cu transmisie automată decât dacă există o problemă mecanică.

Pentru a vedea dacă ți se potrivește o mașină cu transmisie automată sau una manuală, poți să te programezi în orice showroom auto, precum nesteautomotive.ro, pentru un test drive. Atenție însă, trecerea de la mașina ce are cutie de viteze manuală la cea automată se poate face cu probleme. Din obișnuință, șoferul poate apăsa pe frână cu piciorul cu care în mod normal apăsa pe ambreiaj. Acest gest va pune o frână foarte puternică iar în unele cazuri se pot cauza accidente. Există zone în lume unde, dacă ți-ai obținut permisul pe mașină automată, nu ai voie să conduci una manuală.

În general, mașina cu transmisie automată este una mai ușor de condus, mai ales în cazul persoanelor cu mai puțină experiență în domeniul șofatului sau a celor care merg des cu mașina pe drumuri cu trafic intens. Rămâne însă la alegerea șoferului dacă simplitatea, comoditatea și confortul primează în fața dorinței de a „simți” mașina atunci când o conduce.