Faptul că tot mai mulți producători – inclusiv Dacia Renault – intră pe această piață, arată însă că viitorul sună electric! Și bine!
Mulți însă se întreabă cât vor plăti după achiziționarea unei mașini electrice și dacă îi va costa întreținerea mai mult ca la o mașină pe Diesel sau pe benzină.
Pentru a înțelege însă de ce vorbim de diferențe de costuri trebuie să vedem cum sunt construite mașinile pe combustie și mașinile electrice. Știm deja că lucrurile simple sunt și durabile, iar mașinile electrice au mult mai puține piese în mișcare. Un motor electric are în jur de 20 de piese în mișcare, iar un motor cu combustie internă are în jur de 2000 de piese în mișcare.
Această diferență se traduce în fiabilitate și în costuri de întreținere mult mai mici, aproape de 0, pentru motorul electric.
Într-o mașină electrică nu avem cutie de viteze, ulei de motor, filtre pentru motor, ambreiaj, injectoare, filtru de particole, rezervor pentru combustibilul inflamabil (aici sunt puțin hater) și multe alte piese care pot fi enumerate doar într-un roman.
Revizia periodică la o mașină electrică
Compania care a revoluționat piața mașinilor electrice și care a schimbat modelul de business nu are revizii obligatorii. Dacă îți cumperi o mașină Tesla nu trebuie să vizitezi service-ul la fiecare 20.000km pentru o revizie costisitoare. Daca ai probleme, mergi în service, dacă nu ai probleme mergi cu mașina.
În cazul producătorilor tradiționali de mașini, chiar și în cazul mașinilor electrice, trebuie însă să vii la service pentru revizie. În acest caz, o revizie pentru o mașină electrică costă între 300 și 500 lei. Am trecut printr-o astfel de revizie și singurul lucru care a fost schimbat a fost filtrul de polen. Dacă este generos, este posibil ca dealer-ul să îți completeze și lichidul de parbriz. Mai mult costă ora de manoperă decât filtrul care se schimbă la revizie. Și…cam asta înseamnă revizia pentru o mașină electrică. La intervale mai mari este posibil să ți se schimbe și lichidul de frână sau lichidul pentru sistemul de răcire al bateriei (doar în anumite situații).
Nu vei avea niciodata de schimbat ambreiajul, distribuția sau injectoarele. Cu toții stim cât de costisitoare sunt astfel de intervenții.
Reparații pe termen lung, ce se întâmplă cu bateria?
Pe termen lung, reparațiile care țin de mecanică (bucșe, planetare, etc.) sau reparațiile de tinichigerie sunt la fel pentru ambele tipuri de mașini.
Cea mai mare temere a unui cumpărător, atunci când vine vorba despre o mașină electrică, este durata de viață a unei baterii.
Primele generații de mașini electrice aveau baterii cu tehnologie de început, fără management termic și puteau suferi în timp o degradare mai mare a capacității de stocare.
Astăzi, tehnologia de baterii a ajuns în punctul în care toți producătorii de mașini oferă o garanție de minimum 8 ani pentru baterii și motoare.
Această garanție este mult mai mare decât orice garanție oferită pentru mașinile pe benzină sau motorină. O degradare prematură, mai mare de 25%-30% din capacitatea de stocare a bateriei înseamnă schimbarea pe garanție. Ne putem aștepta ca mașinile care au astăzi o autonomie de 400km să aibă după 10 ani de utilizare o autonomie de minimum 300km. În continuare aceaste mașini vor putea fi folosite fără probleme.
Este important pentru orice cumpărător de mașini să calculeze Costul Total de Deținere al unui bun. Nu este suficient să ne uităm la costul de achiziție, trebuie să calculăm care este costul de exploatare pe durata de utilizare. În acest fel, nu vom avea surprize neplăcute cu costuri neprevăzute și cheltuieli foarte mari pentru reparații sau combustibili.
Acest calcul ține de educația financiară și este important să ne protejăm în fața unor situații neprevăzute.
În plus de asta, odată cu apariția pe piață a mașinilor electrice de la tot mai mulți dealeri, acestea încetează să mai fie jucării pentru oameni bogați. De exemplu, prețul de achiziție al unei Dacia Spring este cât se poate de prietenos! Chiar și așa, nu te împiedică nimeni să te simți bogat la volanul unei astfel de mașini. Într-un fel, chiar ești!
Era sa uit! Pe toată durata de funcționare, mașina electrică nu scoate fum acolo unde trăim si respirăm. Deci, dacă tot vorbim de costuri de întreținere, cu un astfel de automobil, nici sănătatea noastră și a mediului înconjurător nu mai costă așa mult.
DESPRE EXPETUL DE BĂRBAȚI CIPRIAN CHERCIU
VLOG: ECO DRIVE
Evident, am și o meserie serioasă: sunt vlogger, adică în rând cu lumea! Ce mă diferențiază însă e că eu cred cu tărie că o viață mai bună e la un viraj distanță de noi. Adică sunt promotor al mașinilor electrice și al tehnologiilor verzi și cred sincer că, dacă punem frână la tehnologii învechite care distrug încet plămânii și Planeta noastră, o să ne fie mai bine!
Dețin o mașină electrică și o casă pasivă și știu din experiență că, pe termen mai lung, e mai ieftin și mai sănătos să fii verde decât să poluezi. Și, între noi fie vorba, mai “de bărbați”! Va aștept în comentarii, dacă dați cu roșii, să fie BIO, vă rog:)
EPIDEMIOLOG DE LA HARVARD, INTERVIU EXCLUSIV PENTRU PRO TV PLUS
CE URMEAZĂ DUPĂ COVID-19?
FOTO: SHUTTERSTOCK/ARHIVĂ PERSONALĂ