Da, stim! Ai grija de masina ca de ochii din cap. Dar s-a intamplat. Se poate intampla oricui.
Motive ar fi destule: esti uituc, ai ignorat sfaturile pe care ti le-am dat sau poate ai pus in rezervor un lichid de parbriz “mincinos” (Le stim deja. Pe eticheta sta scris mare, “REZISTA LA MINUS X GRADE”, dar de fapt e bocna la doar -1 sau -2 grade).
Asa te trezesti ca ai parbrizul murdar si nu-l mai poti spala. Deschizi repede capota, verifici cat lichid mai ai si… surpriza! E inghetat. Iar primavara e departe.
Prima regula! Nu mai incerca sa speli parbrizul! Vei forta pompa sau motorasul spalatorului si risti sa scoti bani buni din buzunar. Nici nu te gandi sa scoti rezervorul ca sa-l incalzesti in casa. Poate asta era valabil la Daciile vechi. E prea multa bataie de cap si apoi poti afecta etanseitatea sistemului. N-are rost nici sa mergi mult cu masina. In mers, lichidul de parbriz nu se va dezgheta de la caldura motorului. Mai mult, e posibil sa nu poti scoate capacul rezervorului din cauza tijei prinse in gheata.
Deci, ce-i de facut?
Cea mai simpla solutie e sa gasesti o parcare subterana. Si mai bine daca e incalzita. Ti-am pregatit si o harta a parcarilor subterane din Bucuresti. Incalzeste inainte motorul, adu-l la temeperatura optima de functionare (80-90 de grade) si apoi las-o in parcare pentru cateva ore.
Cu cat mai mult cu atat mai bine. Ideal ar fi de dimineata pana seara. Ai grija doar la costul parcarii. Ia-ti cu tine si un lichid de parbriz de iarna. Inainte de plecare, goleste tot lichidul din rezervor si pune-l pe cel nou. Daca nu ai nicio parcare subterana in apropiere, roaga un prieten sau vecin sa te lase sa ii folosesti garajul.
N-ai parcare, n-ai garaj. Nu dispera! Mai sunt solutii. Poti sa completezi rezervorul cu spirt si sa astepti sa actioneze. Poate ai noroc si da rezultate. La noi n-a mers, Deh, spirtul nu mai e ce-a fost odata. Noi am mai folosit si lichid concentrat de parbriz, care “rezista” la -55 de grade. Niciun rezultat. Am mai auzit de varianta alcool etilic tehnic (90 grade).
Asa ajungem la solutiile “avansate”. Ai nevoie de:
• Un vas mare sau o galeata
• O palnie
• O pompa manuala de apa (O gasesti la magazine de bricolaj). Poti folosi si o pompa pentru bidoanele de apa.
• Apa fierbinte (nu clocotita)
• Lichid de parbriz pentru iarna
1. Porneste masina sau mergi cu ea inainte, pentru ca motorul sa fie incalzit la temperatura optima (80-90 de grade). Caldura motorului va dezgheta conductele spalatorului de parbriz
2. Umple vasul cu apa fierbinte. Dar nu clocotita! Risti sa spargi vasul spalatorului.
3. Foloseste palnia si toarna INCET apa fierbinte in rezervorul spalatorului de parbriz
4. Lasa sa treaca 10 minute, sau pana cand lichidul incepe sa se dezghete. Poti sa vezi cand e gata incercand sa speli parbrizul. Daca merge, goleste tot rezervorul.
5. Daca tot nu merge, foloseste pompa si scoate tot lichidul din rezervor. Repeta pasii 1-3.
6. Umple rezervorul spalatorului cu lichid de parbriz rezistent la inghet. Spala parbrizul si goleste ultimele urme de apa. (Vezi cand incepe sa iasa lichid si nu apa. De obicei e colorat)
Solutia mai complicata. Iti trebuie aceleasi lucruri: apa fierbinte, galeata, palnie, pompa de apa, doua sau trei sticle sau bidoane cu lichid de parbriz rezistent la inghet
1. Pune bidonul sau sticla cu lichid de parbriz in galeata. Ai grija sa fie bine inchis
2. Umple galeata sau vasul cu apa fierbinte de la robinet. Lasa lichidul sa se incalzeasca. Poti face asta intr-o cada si poti lasa apa fierbinte sa curga timp de 10 minute.
3. Mergi la masina. Nu uita sa iei cu tine vasul sau galeata, palnia, pompa si lichidul incalzit.
4. Pune cat poti de mult lichidul incalzit in rezervorul spalatorului de parbriz. Lasa-l sa actioneze cam 10 minute.
5. Foloseste pompa si scoate lichidul in vasul sau galeata de mai devreme. Vezi daca a functionat si poti spala parbrizul. Daca ramai fara lichid si vasul tot nu s-a umplut sau, daca nu functioneaza, repeta pasii 1-4.
6. Goleste tot rezervorul spalatorului. Cu pompa sau actionand maneta stergatoarelor. Lichidul folosit e deja compromis. Nu-l mai folosi. Umple rezervorul cu un lichid nou, rezistent la inghet.
Daca nimic nu functioneaza, mergi la service. Ideea e sa dezgheti lichidul din rezervor cat mai curand. In felul asta eviti daune mai grave.