10. Polaris ATV
E cea mai mica masina de pompieri din lume. Gulliver insusi a vazut-o in actiune prin Liliput. Serios acum, Polaris opereaza de fapt in Nobleton, Ontario. Te bufneste si rasul cand il vezi in actiune. ATV-ul are 6 roti pentru acces pe teren accidentat si doua rezervoare. Unul de 280l de apa si altul de 18 litri de spuma. Pentru o masina de pompieri, pretul e modic. 28.000 de euro.
9. COLET K-15 JAGUAR
Poate arata ciudat, dar e perfect functional pentru raspunsul rapid in caz de accidente aeronautice. Aeroportul din Atlanta a inceput sa foloseasca modelul Colet K-15 Jaguar din 1990. Atinge o viteza maxima de 133 km/h.
8. ROLLS-ROYCE PHANTOM II
O fi Elvetia tara bancilor, dar totusi, chiar sa mergi cu Rolls-ul la stins de incendii? Probabil, elvetienii se asteptau ca focul sa se stinga de…invidie. Masina a fost folosita in anii ’30. Britanicii s-au lasat de construit masini de pompieri, dar au continuat sa produca motoare indeajuns de puternice pentru versiunile moderne.
7. YOUNGMAN TURBO JET
Ei, da! Asa mai merge! Un turboreactor pus pe un camion Youngman. Constructorii au folosit motorul de pe un avion de vanatoare, versiunea chinezeasca a MIG-19 pentru a propulsa la peste 120 de metri patru tone de apa la fiecare 4 minute. E folosit pentru incendiile extrem de periculoase, cum ar fi cele din uzinele chimice, unde oamenii nu pot interveni din cauza temperaturilor ridicate. Costa 600.000 de euro.
6. TANCUL AA-60
Fostul tanc sovietic a fost folosit in URSS intre anii 1973-1982 pentru incendiile din aeroporturi si dezastre aviatice. E de fapt un camion de artilerie MAZ-543 modificat, cu un imens tun de apa in locul rachetei Scud. Bestia e alimentata de un motor V12 de 38,8 litri cu 525 CP. Putea sa transporte 12.000 de litri de apa si 900 de litri de spuma. In prezent, Kirgistan e singura tara care-l mai foloseste pe aeroporturi.
5. JET RAF 002 RIGO
Autospeciala romaneasca merita locul 5. La fel ca masina de la chinezi, foloseste un motor turboreactor fixat pe un sasiu de 10 metri, cu 4 axe. Jet-ul poate trimite 5.000 de litri de apa pe minut la o distanta de 70m. Consuma 800 de litri doar la o pornire de verificare. Autospeciala are 30 de tone si e folosita la incendiile de sonda sau in rafinarii. Motorul de 325 CP ii asigura o viteza maxima de 80 km/h.
4. MASINUTELE DIN GRAND CENTRAL STATION, NEW YORK
La fel ca monstrul sovietic de pe locul 6, au aparut acum 20 de ani, in New York. Masinutele electrice apartin brigazii de pompieri Metro North si sunt complet echipate pentru situatii de urgenta. Asta desi par mai degraba masinute de golf. Mini-flota contine o masina de pompieri (cu un rezervor de 750 litri si un furtun de 90m), o ambulanta si o masina de interventie. Nu stim unde au inghesuit americanii atata echipament pe ele, dar voluntarii de acolo sunt mandri ca toate au sirena si girofar.
3. AUTOSPECIALA ANTARCTICA
Intr-o regiune extrema, oamenii nu puteau folosi o masina de pompieri care sa nu arate cel putin ciudat. Statia McMurdo din Antarctica are cel mai sudic departament de pompieri din lume. Desi in zilele noastre statia are masini care arata obisnuit, in 1974 americanii foloseau o autospeciala care aduce mai degraba a monster-truck.
2. BIG WIND
Monstrul asta e tatal lor. Nici nu putea fi altfel, cand trebuia sa stingi incendiile de pe campurile petrolifere din Kuweit, in 1991. Deci, cum stingi un incendiu de sonda cu flacari care ajung la 2000 de grade? Simplu: iei doua motoare de pe un MiG-21, le pe pui pe un tanc sovietic T-34, din al doilea razboi mondial si apoi dai drumul apei la viteza supersonica!
1. IMPULS-2M
Asa ceva doar rusii puteau sa conceapa. Singura ciudatenie mai mare decat un tanc sovietic cu furtun sau unul cu motoare de avion ar fi un tanc sovietic cu... lansatoare de rachete! Impuls-2M e de fapt un tanc T-62 cu cu lansator de rachete care poate arunca simultan 50 de proiectile cu spuma chimica. Sincer, doar rusii s-ar fi putut gandi sa stinga un incendiu trimitand cateva rachete in el!