Au trecut mai bine de zece ani de cand Volkswagen promitea masina suprema, care va consuma un singur litru la suta de kilometri. A fost una din marile provocari ale nemtilor, dar rezultatul e pe masura – VW XL1, ultimul dintr-o serie de trei prototipuri care au incercat sa atinga obiectivul magic pentru orice sofer din lumea asta. Prima varianta a fost modificata in 2009, cand a primit numele L1. Doi ani mai tarziu, conceptul a fost schimbat, odata cu numele, care a devenit XL1. Rezultatul final il vom vedea peste mai putin de doua saptamani, la Salonul auto de la Geneva.
Hibridul XL1 a trecut deja de stadiul de concept, iar nemtii anunta ca vor incepe productia dupa ce ne vor lasa sa admiram noua lor creatie la Geneva. Volkswagen a prezentat si datele oficiale, cu ocazia asta. De indata ce ajunge pe strazi, VW XL1 va deveni instantaneu cea mai eficienta masina de productie din lume, atat aerodinamic cat si din punct de vedere al consumului. Mai exact, hibridul va “inghiti” mai putin de un litru la suta de kilometri!
XL1 va fi echipat cu un motor TDI cu doi cilindri in linie, de 47 CP si 800cc, ajutat de un motor electric de 27 CP, alimentat de baterii litiu-ion. Acestea pot fi reincarcate de la priza, in timpul franarii, sau cand masina se deplaseaza in coasta. Ansamblul e cuplat unei transmisii DSG cu 7 rapoarte. In modul complet electric, ambreiajul proiectat special decupleaza motorul diesel. Ca sa revina la regimul diesel in mers, VW a dezvoltat sistemul “pulse starting”, unde motorul electric e cuplat treptat la cel diesel pentru a asigura o tranzitie usoara.
Hibridul poate rula in mod 100% electric pana la 50 de kilometri, cu un consum de numai 0,1kWh/km. Autonomia totala combinata e de aproape 500 km. XL1 poate accelera de la 0-100 km/h in 12,7 secunde, iar viteza de top e de 160 km/h. Nemtii se lauda ca, pentru a mentine o viteza constanta de 100 km/h, masina are nevoie de numai 8,3 CP. Nu pare mult, dar ideea centrala e sa consume cat mai putin, nu sa aiba performante de top. Iar emisiile de CO2 vor fi minuscule – 21g/km.
Caroseria din fibra de carbon e produsa in Osnabruck si reduce greutatea masinii pana la 795 kg. Singurele elemente din aluminiu sunt structurile in forma de fagure, care preiau forta de impact in caza de accident. Dimensiunile, nu sunt foarte generoase, ofera putin spatiu pasagerilor. XL1 are 3,88 m lungime, si 1,66 latime, mai putin chiar si decat un Polo, ceea ce e totusi extrem, la standardele actuale. Inaltimea de 1,15m, face ca XL1 sa fie mai joasa decat un Porsche Boxter. Dar, probabil ca multi vor prefera sacrificiul asta, pentru un coeficient aerodinamic de numai 0,189, mai bun chiar si decat cel al unui Prius (0,25) sau EV1 (0,195). Tot din ratiuni de spatiu, cele doua scaune sunt dispuse asimetric.
Volkswagen nu a anuntat cate unitati va construi. Britanicii de la Autocar estimeaza un numar initial de 50 de unitati, omologate pentru Europa. Nici pretul pentru XL1 nu e cunoscut. Dar germanii au lasat un indiciu important in comunicatul de presa. Hibridul nu va fi construit de roboti ci clasic, de mana. Asa ca, pretul va fi cu siguranta unul piperat. Unele znovuri au avansat chiar sume cu 5 zerouri, ceea ce poate sugera faptul ca VW priveste acest proiect mai degraba drept o supermasina verde si nu una de serie. Dar asta vom afla abia la Salonul Auto de la Geneva.