Preşedintele rus Vladimir Putin duce cea mai susţinută campanie pentru sănătatea publică începând de la încercarea eşuată a fostului lider sovietic Mihail Gorbaciov de a-i convinge pe ruşi să reducă abuzurile de alcool şi ţigări.
O lege propusă în parlamentul de la Moscova vizează interzicerea fumatului în locurile publice şi publicitatea pentru produse din tutun. Proiectul de lege urmează unor măsuri pentru limitarea consumului de alcool, pe locul al patrulea în lume, care au inclus majorări de taxe şi limitarea comerţului, potrivit Bloomberg.
Rusia este a doua mare piaţă din lume pentru alcool şi ţigări, potrivit estimărilor oficiale. Populaţia ţării, de 143 milioane de persoane, este cu 5% mai mică faţă de 1991, când s-a prăbuşit Uniunea Sovietică.
Abuzul de alcool şi ţigări costă economia Rusiei cel puţin 104 miliarde de dolari pe an, reprezentând 5% din PIB, potrivit estimărilor guvernului.
"Putin şi-a propus să inverseze trendul de scădere a populaţiei prin încurajarea unui stil de viaţă mai sănătos. Dar dacă privim la istoria Rusiei, Gorbaciov nu a avut succes într-o astfel de încercare", a declarat Sergei Markov, fost parlamentar al partidului Rusia Unită şi în prezent vicerector al Universităţii Ruse de Economie Plekhanov din Moscova.
Campania lui Putin riscă să-i îndrepte pe ruşi spre produse contrafăcute, potrivit producătorilor de ţigări şi analiştilor din industria alcoolului. Vânzările ilegale de votcă, cu preţuri începând de la circa 1 dolar pe jumătate de litru, vor avansa de la 35% din totalul pieţei la 60% în 2014, potrivit unui centru de cercetare din Rusia. Comerţul ilicit cu ţigări ar putea urca la 40%, potrivit estimărilor grupului de lobby Tabakprom.
Premierul rus, Dimitri Medvedev, a criticat dur în octombrie marii producători internaţionali de ţigarete, Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco şi Imperial Tobacco Group, acuzându-i că au cauzat dependenţa a milioane de copii şi femei de la începutul anilor '90. Cele patru companii controlează împreună 93% din piaţa de profil, de 19,5 miliarde de dolari în Rusia. Aproape 40% din ruşi fumează în mod constant, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.
Cinci companii străine, Baltika Breweries, parte a Carlsberg, Anheuser-Busch InBev, Heineken, Andalou Efes Biracilik & Malt Sanayii şi SABMiller controlează peste 80% din vânzările de bere. Piaţa alcoolului din Rusia, de 34,4 miliarde de dolari, este dominată de bere, cu 51%, în timp ce votca are un procentaj de 24%.
Vânzările de votcă vor coborî cu 4% până în 2016, iar cele de bere vor stagna, estimează Euromonitor. Rusia a majorat în acest an preţul minim pentru o jumătate de litru de votcă la 125 de ruble (4 dolari) şi vizează ca acesta să ajungă la 200 de ruble în 2015, potrivit presei locale. Accizele la bere au fost majorate de trei ori în 2010, iar în 2015 vor fi de şase ori mai mari faţă de 2009.
Gorbaciov, care a venit la putere în 1985, a lansat o campanie care a redus producţia de votcă şi alte băuturi spirtoase cu până la 40% într-un an, a distrus podgorii, a restricţionat vânzările şi a majorat preţurile. Ruşii au compensat însă prin producţia de băuturi alcoolice în gospodăriile proprii, potrivit unui studiu recent al Universităţii Stanford.
Campania s-a încheiat în 1988, după ce a erodat puternic popularitatea lui Gorbaciov şi a condus la apariţia mai multor bancuri despre acesta. Boris Elţin, cunoscut pentru apariţiile publice sub influenţa alcoolului, s-a retras în 1999, nominalizându-l ca succesor pe Putin, care nu fumează şi este adeptul unui stil de viaţă sănătos.
Guvernul a interzis anul trecut vânzările de alcool între orele 23:00 şi 8:00, precum şi consumul în spaţii publice. În luna iulie a fost interzisă reclama la bere.
Rusul obişnuit, categorie care include femeile şi tinerii, a consumat în medie anul trecut 77 de litri de bere, 9 litri de băuturi spirtoase şi 7 litri de vin, potrivit Euromonitor. Unul din cinci bărbaţi din Rusia moare din cauza efectelor consumului de alcool, arată datele Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.