Dacă vreţi să vizitaţi turnul Eiffel, dar numărul de turişti care stau la coadă în capitala Franţei vă descurajează, puteţi merge la Berlin, Las Vegas, sau la Shenzen, China.
Din 1889, de la construcţia turnului din Paris şi până în prezent, au fost ridicate mai mult 30 de replici ale celebrului monument, peste tot în lume, din Statele Unite până în Japonia, din Guatemala până în Federaţia Rusă.
Reconstrucţia atracţiilor turistice, de la tablouri la oraşe întregi, a început să câştige popularitate în ultima perioadă, anunţă cnn.com.
O companie spaniolă, Factum Arte, a început un proiect de replicare a piramidelor din Valea Regilor, din Egipt, care se va deschide pentru public luna aceasta. O replică a mormântului lui Tutankhamon, situată la aproape un kilometru de locul iniţial al mormântului, în Luxor, va fi amplasată lângă casa lui Howard Carter, cel care a descoperit locul unde era înmormântat faraonul.
Acesta nu este primul proiect de acest gen pe care îl dezvoltă compania spaniolă, motivaţia din spatele replicărilor fiind aceea de conservare a monumentelor sau a operelor de artă originale. Sutele de mii de turişti care vizitează locurile în fiecare an deteriozează, fie şi involuntar, construcţia. Schimbările repetate de umiditate şi de temperatură din camera mormântului au început deja să provoace deteriorarea picturilor murale originale din Valea Regilor.
Astfel, Factum Arte a primit, în 2009, permisiunea Consiliului Suprem al Antichităţilor din Egipt să construiască replici ale mormintelor lui Tutankhamon, Seti sau Nefertari. Compania spaniolă foloseşte tehnologie de ultimă generaţie cu ajutorul căreia a realizat deja copii exacte ale mormântului faraonului Tutmes, sau a tabloului "Cina cea de taină" al lui Leonardo. Proiectul actual, de refacere a mormintelor regale, în special cel al lui Tutankhamon, este cel mai îndrăzneţ de până acum, spun reprezentanţii Factum Arte.
Firma foloseşte sisteme de scanare 3D cu ajutorul cărora a măsurat camera mortuară în 100 de milioane de puncte pe fiecare metru pătrat. Imaginea rezultată a fost transformată într-un şablon tridimensional, pe care artiştii l-au finisat manual. "Este exact la fel ca şi cum ai vizita originalul? Bineînţeles că nu", spune Adam Lowe, directorul companiei, "dar poţi ajunge la un nivel extrem de ridicat", adaugă el. "Putem reface originalul de aşa natură, încât, cu ochiul liber, de la o distanţă normală, nu se poate observa nicio diferenţă. Vizual, experienţa este identică", spune Lowe.
Prin replicarea monumentelor şi a operelor de artă se păstrează şi versiunile originale, prea preţioase şi fragile ca să fie vizitate, dar şi turiştii care vor să experimenteze cultura locală şi care, de cele mai multe ori, plătesc pentru asta. Din acest motiv, după peşterile Altamira şi Lascaux, din Spania, respectiv Franţa, au fost realizate copii uriaşe. Vremea şi schimbările de temperatură şi de umezeală cauzate de vizitatori ameninţau să distrugă picturile rupestre.
Dar valoarea insestimabilă a unor monumente sau opere de artă antice şi protejarea lor nu sunt întotdeauna motivaţiile care stau în spatele copiilor. Spre exemplu turnul Eiffel, pe care cei mai mulţi îl asociază cu Parisul, se regăseşte şi în Statele Unite, în Germania, în India, în China (în cel puţin două locuri, Hangzhou şi Shnezen) sau în Maroc. Taj Mahalul, unul dintre simbolurile Indiei, are, din 2008, o copie la scară în Dacca, Bangladesh, în timp ce indienii plănuiesc să reconstruiască templul Angkor Wat, din Cambodgia, pe malul Gangelui.
China are o tradiţie în a realiza copii, de la electronice la autoturisme. În Dafen, un cartier din Shenzen cunoscut pentru falsuri, poţi cumpăra replici ale Mona Lisei sau tablouri de van Gogh. Chinezii nu s-au oprit însă aici şi au copiat zone întregi, cum ar fi London Thames Town, din Shanghai, sau Hallstatt, un orăşel austriac de munte din... Guangdong.
Mai multe poze AICI