Cum a inceput totul?

În 1968, fondatorul H&M, Erling Persson a cumpărat magazinul central din Stockholm numit Mauritz Widforss, care la început comercializa doar îmbrăcăminte masculină pentru exterior. Acesta era situat alături de unul dintre primele magazine Hennes, pe care Persson a dorit să îl extindă ulterior.

Hennes Mauritz, Petter Klusell, H M, Erling Persson,

El a numit noul concept obţinut din alipirea celor două magazine, Hennes &Mauritz sau, aşa cum îl ştim noi astăzi, H&M. O perioadă destul de lungă, magazinul a păstrat în continuare hainele Mauritz, astfel că look-ul de exterior se afla în prima ofertă H&M de articole bărbăteşti.

Hennes Mauritz, Petter Klusell, H M, Erling Persson,

În sezonul de toamnă-iarnă 2013, H&M lansează Mauritz Archive, o colecţie capsulă limitată, cu un aspect foarte masculin şi totodată modern, inspirată din activităţile de exterior, realizată în întregime din articolele cele mai reprezentative din istoria brandului H&M.

Colecţia cuprinde 21 de piese, atât articole de îmbrăcăminte cât şi accesorii, multe dintre ele create din materiale speciale, bazate pe tehnici tradiţionale, pentru a oferi acestei linii cât mai multă autenticitate.

Hennes Mauritz, Petter Klusell, H M, Erling Persson,

De unde a venit inspiratia?

Designerul H&M Petter Klusell a observat numele Mauritz Widforss într-o carte pe care o cumpărase de la un anticariat cu câţiva ani în urmă. „Era o compilaţie de reviste vechi suedeze de vânătoare şi pescuit, şi, printre reclame, am zărit-o pe cea pentru Mauritz Widforss. Am realizat ulterior că acelaşi magazin Mauritz va reprezenta punctul de pornire pentru designul vestimentar masculin la H&M.”

Petter a început să urmărească vechile cataloage Mauritz Widforss în biblioteci şi arhive pentru a intra în atmosfera transmisă de această colecţie.

Hennes Mauritz, Petter Klusell, H M, Erling Persson,

DeBarbati a stat de vorba cu Petter Klusell - omul care a creat colectia Mauritz Archive.

DeBarbati: Din punctul meu de vedere, toate cele 21 de piese din colecţie sunt minunate. De unde a venit inspiraţia pentru Mauritz Archive Collection?

Petter Klusell: Imi place foarte mult să merg prin magazinele vintage. Aşa am găsit într-o zi o revistă suedeză de design exterior în care dat peste o reclamă pentru un magazin numit Mauritz Widforss. Auzisem că M-ul din H&M vine de la numele unui vechi magazin, aşa că am făcut puţină muncă de cercetare şi s-a dovedit a fi chiar cel in cauză. Imbrăcămintea funcţională pe care o comercializau părea a fi relevantă din punct de vedere stilistic pentru felul în care se îmbracă bărbaţii în zilele noastre aşa că am decis să facem această colecţie specială.

DeBarbati: Există o teorie conform căreia te poţi îmbrăca bine doar cheltuind sume mari de bani. Care este părerea ta? Crezi că bărbaţii pot fi în pas cu moda având un buget restrâns? Cât ar trebui să cheltuim pentru un outfit în acest sezon?

Petter Klusell: Lucrul cel mai frumos la moda masculină este că majoritatea pieselor rezistă mai mult de un sezon, iar articolul tău preferat de îmbrăcăminte poate fi ceva ce a fost cumpărat cu ani în urmă. Asta înseamnă că nu trebuie să cheltui sume colosale pe haine,ci doar să cumperi haine care dau un refresh look-ului personal sau care te ajută să îţi construieşti o noua garderobă. Când lucrăm la schiţele hainelor, ne gândim mereu la acest concept de garderobă care evoluează în timp, iar la H&M vom oferi întotdeauna modă şi calitate la cel mai bun preţ.

Hennes Mauritz, Petter Klusell, H M, Erling Persson,

DeBarbati: Unii bărbaţi spun că nu le pasă de modul în care se îmbracă. Cum crezi că afectează acest lucru moda masculină?

Petter Klusell: Chiar dacă bărbaţilor nu le pasă de hainele pe care le poartă, felul în care le combină poate fi foarte interesant. Pe vremea când cei de la Mauritz Widforss vindeau haine, ei nu se gândeau la ultimele tendinţe. Aceste articole erau concepute cu un scop funcţional, de la cromatica aleasă până la croială. Cu timpul, aceste haine au intrat in garderoba bărbaţilor ca parte a look-ului lor, nu ca articole funcţionale. Fenomenul acesta dovedeşte că hainele pe bărbaţii care le poartă contribuie pe termen lung la crearea unui stil masculin.

Ilie Năstase

DeBarbati: Unul din bărbaţii faimoşi din România, este celebru, pe lângă altele, pentru stilul personal. Numele lui este Ilie Năstase, un jucător important în clasamentul mondial de tenis. Ai întâlnit alţi români pe care să îi apreciezi pentru felul în care se îmbracă?

Petter Klusell: În ultimul timp, când mă gândesc la moda masculină, nu mai ţin cont de bariere geografice. Datorită internetului şi al accesului rapid la fotografii pe platformele de socializare şi nu numai, se conturează ideea de stil global. Ilie Năstase e un exemplu foarte bun al acestui fenomen, imaginea lui fiind atât de bine pusă la punct, încât cred că bărbaţii din toată lumea ar trebui să se inspire de la el.

Steve McQueen

 

DeBarbati: Ştiu că eşti un mare cinefil şi că eşti pasionat şi de teatru. Din punctul tău de vedere, care sunt actorii cei mai bine îmbrăcaţi?

Petter Klusell: Îmi plac foarte mult stilul şi personalitatea lui Robert Downey Jr, iar John Malkovich şi Joaquin Phoenix se numără, de asemenea, printre preferaţii mei. Dacă e să ma gândesc la marii clasici, atunci trebuie să îi menţionez pe Paul Newman, Lee Van Cleef, Donald Sutherland şi, desigur, Steve McQueen. Toţi au un stil foarte masculin şi, în acelaşi timp, un simţ al umorului mai ciudat.

Hennes Mauritz, Petter Klusell, H M, Erling Persson,

DeBarbati: Spune-mi te rog 5 articole cheie pe care un bărbat ar trebui să le aibă în garderobă?

Petter Klusell: Indiferent de tendinţe, bărbaţii au mereu nevoie de câteva articole de bază. Desigur, această listă ar fi diferită pentru sezonul cald, dar cum vremea de afară se răceşte, aceste 5 piese ar fi:

- Un palton elegant
- Un costum simplu negru sau bleumarin
- O cămaşă albă
- Un pullover pe gât
- O pereche de jeans indigo

Stefan Persson - Preşedintele H&M – se afla pe locul 12 in topul Forbe -, cu o avere estimata la 28 de miliarde de dolar.

Tatal sau, Erling Persson, a fondat magazinul de haine pentru femei Hennes in Västerås, Suedia, în 1947.

Hennes Mauritz, Petter Klusell, H M, Erling Persson,

În 2012, H&M deţinea aproximativ 2500 de magazine în peste 40 de ţări. Majoritatea mărcilor vândute prin H&M erau mărci proprii, dar Persson a inclus şi colecţii ale unor designeri precum Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Jimmy Choo, Versace, Marni, Isabel Marant sau Maison Martin Margiela.