care au descoperit faptul că anumite zone cerebrale au devenit active atunci când voluntarii din acest studiu ascultau diverse compoziţii muzicale pentru prima dată.
Cercetătorii canadieni au utilizat în acest studiu, publicat în revista Science, dispozitive de imagistică prin rezonanţă magnetică (RMN), informează bbc.co.uk.
Cu cât ascultătorului îi plăcea bucata muzicală pe care o asculta, cu atât erau mai puternice conexiunile din regiunea cerebrală denumită "nucleu accumbens".
Medicul Valorie Salimpoor de la Rotman Research Institute din Toronto, coordonatoarea studiului, a declarat: "Ştim deja că nucleul accumbens este implicat în procesul de recompensare. Însă muzica este abstractă. Nu este ceva care să semene cu situaţia în care îţi este foame, eşti pe punctul de a mânca ceva şi eşti cu adevărat încântat de ideea că vei mânca - acelaşi lucru se aplică şi pentru sex şi bani - pentru acestea sunt situaţiile în care medicii constată în mod normal o anumită activitate în nucleul accumbens".
"Interesant în descoperirea noastră este faptul că am arătat că oamenii anticipează şi devin încântaţi de ceva care este complet abstract - următorul sunet pe care urmează să îl auzi", a adăugat ea.
Pentru acest studiu, realizat la Montreal Neurological Centre din cadrul Universităţii McGill, cercetătorii canadieni le-au prezentat celor 19 voluntari 60 pasaje muzicale noi, alese în funcţie de preferinţele muzicale ale acestora.
Pe măsură ce voluntarii ascultau piesele care aveau o durată de 30 de secunde, ei aveau posibilitatea de a le cumpăra pe unele dintre ele, de pe un site construit sub forma unui magazin muzical online.
Toate aceste etape ale studiului au fost realizate în timp ce voluntarii erau monitorizaţi cu un dispozitiv RMN.
Analizând datele obţinute prin scanare, savanţii au descoperit că nucleul accumbens "se aprindea" şi, în funcţie de nivelul activităţii cerebrale, cercetătorii au putut să prezică dacă voluntarii urmau să cumpere o anumită piesă muzicală.
Cercetătorii canadieni au descoperit că nucleul accumbens interacţiona totodată în acele momente cu o altă regiune din creier, denumită "magazinul cortexului auditiv".
Aceasta este aria din creier care înmagazinează informaţiile despre sunetele şi muzica pe care oamenii le-au ascultat în trecut.
"Această parte a creierului este unică pentru fiecare individ, întrucât fiecare a ascultat genuri diferite de muzică în trecut", a explicat Valorie Salimpoor.
Cercetătorii canadieni doresc acum să descopere felul în care mecanismul influenţează preferinţele muzicale ale oamenilor şi dacă activitatea cerebrală poate să explice motivele pentru care oamenii sunt atraşi de stiluri muzicale diferite.