Anul acesta, însă, gadgeturile nu mai reprezintă cadoul ideal numai pentru bărbaţi, ci şi pentru copii. Astfel, în Statele Unite şi nu numai, cei mai mulţi copii nu au mai pus jucării pe lista pentru Moş Crăciun, ci tablete sau dispozitive similare, potrivit unui studiu realizat de Nielsen.
În schimb, femeile continuă să aprecieze produsele cosmetice, pentru reprezentantele sexului frumos, un flacon dintr-un parfum deosebit, un produs electrocasnic premium sau un accesoriu care să fie în pas cu cele mai noi tendinţe ale modei putând fi cadouri apreciate.
PayPal, platforma de plăţi care facilitează cumpărăturile online şi pe mobile în întreaga lume, a realizat un raport în cadrul căruia a analizat preţurile pentru cele mai populare cadouri de Crăciun în 2012 în Europa Centrală şi de Vest, Statele Unite şi Asia.
"Cărţile şi DVD-urile rămân în topul vânzărilor şi în acest sezon de sărbători. Tot anul acesta, conform experţilor în shopping, tabletele vor fi un cadou extrem de popular. Achiziţiile online vă oferă oportunitatea de a găsi alternative excelente, la preţuri extrem de avantajoase. În plus, ai un sentiment extraordinar când, deşi stai pe propria canapea, faci cumpărături ca şi când te-ai afla la Paris, New York sau Hong Kong", spune Damien Perillat, PayPal CEE Regional Director.
Ca şi în 2011, Statele Unite rămân şi anul acesta destinaţia preferată pentru cei care caută preţuri mici, în special în materie de gadget-uri. La o comparaţie directă a preţurilor, cele din SUA sunt cu până la 50% mai mici decât cele percepute pentru aceleaşi produse în Polonia, România, Ungaria, Cehia şi Slovacia.
Una dintre cauzele pentru care preţurile oferite de comercianţii americani sunt atât de accesibile este scăderea ratei de schimb a dolarului.
Declinul monedei americane face profitabile pentru consumatori achiziţiile din SUA, chiar şi atunci când cumpărăturilor propriu-zise li se adaugă costuri suplimentare (de transport, TVA pentru produsele în valoare de până la 150 de euro sau TVA plus taxe vamale pentru produsele de peste 150 de euro).
Deşi Statele Unite sunt populare atunci când este vorba de achiziţionarea produselor de brand, Asia şi-a consolidat poziţia şi vine puternic din urmă, oferindu-le cumpărătorilor o gamă largă de produse cu specificaţii apropiate de cele ale brandurilor renumite, dar la preţuri mult mai accesibile.
Pentru că bugetele de Crăciun în Europa au continuat să se diminueze în ultimii ani, ca urmare a crizei financiare, cadourile scumpe pe care europenii şi le puteau permite în urmă cu un an sau doi nu mai reuşesc să ajungă pe listă şi anul acesta. De aceea, una dintre soluţiile cele mai la îndemână a fost reorientarea către magazinele asiatice, care oferă produse similare la preţuri comparabil mai mici.
Potrivit unui studiu făcut de PayPal şi Lightinthebox.com, produsele pe care europenii le achiziţionează din Asia variază de la gadget-uri la produse fashion şi cadouri potrivite pentru întreaga familie. În materie de preţuri, majoritatea produselor din Asia sunt cu 50-70% mai ieftine decât produse similare cumpărate din alte regiuni ale lumii. În ceea ce priveşte taxele, în afară de costul transportului, la produsele achiziţionate se aplică TVA, dar şi taxe vamale - atunci când valoarea este de peste 150 de euro.
În ceea ce priveşte comportamentul de consum, analiza LightInTheBox.com - PayPal relevă faptul că femeile din Cehia, Slovacia, Polonia, Ungaria şi România sunt foarte chibzuite atunci când cumpără cadouri de Crăciun. Atunci când cumpără rochii, pantofi şi accesorii din magazinele comercianţilor asiatici, femeile îşi croiesc aura de sofisticare şi "glamour" apelând la alegeri inspirate, care să suplinească dimensiunile reduse ale bugetului.
Mai mult, atunci când fac achiziţii, femeile din Europa Centrală şi de Est sunt atente ca produsele pe care le cumpără să poată fi folosite în mai multe ocazii: pantofii să fie potriviţi şi în ocazii de zi cu zi, dar şi la întâlniri de afaceri sau alte evenimente. Aceeaşi regulă se aplică şi când este vorba de rochii: preferate sunt cele în care pot străluci şi la întâlniri obişnuite şi la ocazii oficiale.
Atunci când nu se uită după cele mai noi gadget-uri, bărbaţii din Europa Centrală şi de Est caută pe site-urile comercianţilor din Asia produse pe care le pot folosi zilnic, de la flacoane de băutură de buzunar, la clipsuri multifuncţionale pentru bani sau chiar camere de supraveghere.
Sezonul cumpărăturilor de iarnă a fost caracterizat, anul acesta, de evoluţia extraordinară a comerţului mobil, consumatorii folosindu-şi smartphone-urile, tabletele şi dispozitivele mobile pentru a face achiziţii "oricând şi oriunde". De aceea, acest sezon a fost cel în care achiziţiile mobile au devenit "mainstream" în Statele Unite şi unul dintre principalele moduri de a face cumpărături peste tot în lume.
"Fără niciun fel de dubii, Crăciunul reprezintă cel mai fierbinte sezon de vânzări pentru retaileri, marcat de o creştere medie a volumului de cumpărături de 20-25%.
Comparativ, nici măcar evenimente de vânzări cum a fost Euro 2012 în Polonia şi Ucraina nu au un astfel de impact. În sezonul sărbătorilor de iarnă, plăţile şi achiziţiile mobile au înregistrat o creştere extrem de puternică. Consumatorii îşi folosesc smartphone-urile şi tabletele în moduri tot mai diverse, căutând cele mai bune oferte, comparând preţuri şi făcând achiziţii, uneori chiar şi atunci când sunt în magazine", spune Damien Perillat.
În urmă cu câţiva ani, principala barieră în calea tranzacţiilor cu valori semnificative era reprezentată de lipsa de încredere şi temeri privind securitatea, bariere înlăturate de PayPal prin rambursarea integrală a preţului plătit cumpărătorilor care se confruntă cu probleme în ceea ce priveşte produsele achiziţionate.