"Oamenii se conectează (la internet, n.r.) fără încetare, peste tot, din toate poziţiile - în pat, la restaurant, în sălile de aşteptare", afirmă Remy Oudghiri, directorul Institutului francez de sondaje Ipsos şi autor al unei cărţi despre "e-dependenţă", informează AFP.
Dispozitivele digitale au "colonizat" anii 2010. În Statele Unite, aproape jumătate dintre adulţi dispun de un telefon mobil inteligent şi peste o treime au o tabletă.
"Această creştere bruscă a posibilităţilor infinite de conexiune, după o perioadă iniţială de entuziasm, îl face pe fiecare utilizator să reflecteze la modalitatea de a se bucura de viaţă profitând în acelaşi timp de conectarea la internet. Întrebarea care se pune este: «Cum să evităm dependenţa?»", a adăugat Remy Oudghiri.
Cercetătorii francezi au creat o hârtie specială care blochează undele wi-fi. Compania Ahlstrom intenţionează să lanseze produsul pe piaţă în 2014.
Interesul este mare, în special în şcoli, pentru a-i împiedica pe elevi şi studenţi să petreacă prea mult timp conectaţi pe telefoanele lor mobile în timpul cursurilor, afirmă purtătorul de cuvânt al acestei companii.
Potrivit unui sondaj realizat de Ipsos, aproape o treime dintre francezi simt nevoie de a se deconecta (de la internet), iar tendinţe comparabile au fost sesizate şi în alte ţări.
În 2006, Ipsos anunţa că 54% dintre francezi aveau sentimentul că petrec tot mai puţin timp împreună, din cauza progreselor făcute de noile tehnologii. Acest procent a ajuns la 71% în 2012.
În domeniul turismului, hotelurile au abordat nişa "dezintoxicării digitale".
Lanţul hotelier Westin din Dublin propune clienţilor săi să îşi predea telefoanele inteligente şi tabletele la recepţie. Hotelul le oferă în acelaşi timp un kit pentru a planta un copac, dar şi un joc de societate. Tariful este de 175 de euro pe noapte.
Alte companii au elaborat strategii diferite. Compania americană Digital Detox organizează tabere de dezintoxicare, fără internet, în zone izolate din Statele Unite sau în ţări exotice, precum Cambodgia.
Thierry Crouzet este un blogger care a renunţat, voluntar, la internet pentru şase luni: "Există atât de multe locuri care sunt liniştite. Nu aveţi nevoie să faceţi rezervări la un tur operator pentru a ajunge la Polul Nord".
Acest jurnalist în vârstă de 49 de ani a scris o carte despre experienţa sa, intitulată "J'ai débranché" ("M-am deconectat"), după ce a suferit o "cădere (burnout) digitală", din cauza nopţilor pierdute verificându-şi e-mail-urile, blogul şi contul pe Twitter.
"Cunosc mulţi prieteni care sunt bloggeri şi care decid să renunţe şi ei. Aproape toţi au decis să se oprească puţin. Am început să conştientizăm faptul că tehnologia nu ne hrăneşte", a adăugat el.
În domeniul muncii, companiile încep să se asigure că angajaţii lor nu rămân conectaţi pe internet 24 de ore din 24.
Producătorul german de automobile Volkswagen a decis să nu mai trimită e-mail-uri salariaţilor săi între orele 18.15 şi 07.00.
Iar pentru aceia care decid să reziste impulsului de a se conecta pe reţelele de socializare, site-ul anti-social.cc propune un program informatic care blochează accesul la site-urile care vă deconcentrează şi vă împiedică să fiţi eficient la locul de muncă, pentru aproximativ 15 dolari (11,34 euro).
Curele de dezintoxicare de internet încep să înflorească şi în Statele Unite, de exemplu prin reSTART, considerat primul program de internări în clinici anti-internet din Statele Unite.
Potrivit site-ului său, majoritatea cazurilor tratate sunt persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 28 ani, care întâmpină dificultăţi în finalizarea studiilor lor din cauza utilizării intensive a internetului. Alţi pacienţi nu reuşesc să menţină relaţii sociale normale în viaţa reală din acelaşi motiv.