dacă se identifică din punct de vedere social cu ceilalţi, au descoperit psihologii britanici de la universităţile din Sussex St. Andrews şi Leeds, într-un studiu despre identitatea socială.
Încercând să afle un răspuns la întrebarea de ce unii oamenii se simt bine în zonele aglomerate, psihologii britanici au urmărit comportamentul spectatorilor care au participat la un concert al lui Fatboy Slim din Brighton, în iulie 2002, dar şi al manifestanţilor în timpul unui marş de protest faţă de schimbările din Serviciul Naţional de Sănătate, potrivit dailymail.co.uk.
Cercetătorii au descoperit că identitatea socială este un factor-cheie pentru prezicerea emoţiilor pozitive şi că identificarea socială a oamenilor cu mulţimea îi determină pe aceştia să caute spaţii mai aglomerate.
"Locuitorii din Brighton îşi vor aminti multă vreme festivalul Big Beach Boutique din 2002, când 250.000 de oameni s-au strâns pe plajă pentru a urmări concertul DJ-ului Fatboy Slim. A fost un eveniment foarte aglomerat, într-adevăr. Cu toate acestea, am observat că participanţii noştri la studiu se simţeau mai puţin înghesuiţi pe măsură ce se defineau pe sine ca parte a mulţimii", a declarat psihologul John Drury, de la Universitatea din Sussex.
Cercetările explică de ce, din exterior, o mulţime pare neatrăgătoare, dar, de fapt, reprezintă o experienţă plăcută pentru numeroase persoane: la evenimentele muzicale, de exemplu, sau când oamenii se înghesuie pentru cumpărăturile de Crăciun, mulţimea este un factor-cheie al atracţiei, descoperire cu implicaţii importante pentru psihologie.
"În psihologie, există ideea că avem o nevoie relativ fixată pentru «spaţiu personal». (...) Dar acest lucru presupune în mod fals că fiecare dintre noi are doar o singură identitate - o identitate personală. Descoperirile noastre fac parte dintr-o serie de lucrări ce arată că avem identităţi multiple, bazate pe apartenenţa noastră la un anumit grup", a precizat John Drury.
"Accentuarea diferitelor identităţi diferă în funcţie de contextul social. În momentele în care ceilalţi împart o identitate socială cu noi, prezenţa lor nu este deloc o invadare a spaţiului nostru personal. Astfel, ei nu sunt «ceilalţi», ei sunt «noi»", a adăugat psihologul britanic.