Spectaculos este faptul ca la orele de varf, prin gara din Tokyo trec peste 100.000 de persoane
Shinkansen (in limba japoneza 新幹線 insemnand "linia noului trunchi") este denumirea data trenurilor de mare viteza din Japonia. Acesta a fost inaugurat in 1964, pe atunci atingand doar 210 km/h. In timp, reteaua feroviara s-a extins la aproape 2.500 de kilometri, pentru a lega toate orasele mari de pe insulele Honshū si Kyūshū, iar viteza trenurilor a crescut la 300 km/h. In ultimii 16 ani, cel mai rapid tren al Japoniei, dar si unul dintre cele mai rapide ale lumii, calatoreste cu 443 km/h.
La orele amiezii, platforma garii din Tokyo este supraaglomerata. Trenurile Shinkansen sosesc si pleaca din capitala Tarii Soarelui Rasare, zeci de mii de pasageri calatorind zilnic cu ele. Mai mult, la orele de varf se inregistreaza si 100.000 de calatori in statia de tren, o provocare pentru personalul trenurilor, care trebuie sa asigure curatenia si ordinea in celebrul mijloc de transport, cu care au calatorit de-a lungul timpului ambasadori, sefi de state si personalitati din lumea artistica. Si pentru ca niponii tin la brand, dar si la punctualitate, fac tot posibilul ca-n fix sapte minute lucrurile sa mearga struna.
Personalul care se ocupa cu menajul se incadreaza la secunda din momentul in care trenul ajunge in statie si pana la urmatoarea oprire: strang resturile menajere ramase in tren, aspira podeaua, sterg praful si lasa totul „curat luna” pentru urmatorii calatori, ce vor urca in Shinkansen la prima oprire.
Trenul stationeaza in gara din Tokyo fix 12 minute, timp in care angajatii liniilor ferate japoneze trebuie sa ajute pasagerii sa coboare din tren, sa asigure curatenia, dar si sa introduca noii pasageri. Insasi niponii glumesc cu privire la precizia cu care totul se petrece, numindu-l „Miracolul de sapte minute din Tokyo”.
Hidekazu Setoguchi, unul dintre menajeri, le-a spus jurnalistilor CNN ca, desi lucreaza pe acest post doar de cinci luni, a reusit sa deprinda atat rapiditatea, cat si precizia, capacitati de care are nevoie pentru a termina totul la timp. De altfel, este foarte mandru de jobul sau: „Cei mai multi oameni nici nu au sansa sa calatoreasca cu acest tren, iar eu lucrez aici in fiecare zi.”
Echipele de menajeri se ocupa zilnic de 168 de trenuri, subliniaza cei de la CNN, lucru deloc de neglijat, avand in vedere timpul scurt pe care-l au la dispozitie pentru a indeplini sarcinile si a da dovada de eficienta.
„Abia daca am timp sa ma uit la fetele oamenilor pe care-i salut, din cauza timpului scurt pe care-l am la dispozitie pentru a-mi face treaba. Daca nu ma grabesc, nu reusesc sa termin in timp util. Sper insa ca acestia au parte de o calatorie placuta”, adauga Setoguchi.