Grupul Apple va plăti în total 3 miliarde de dolari pentru compania Beats Electronics, ale cărei căşti audio au fost promovate de numeroşi sportivi celebri şi cântăreţi renumiţi, precum Lady Gaga şi Nicki Minaj. Compania californiană este cunoscută şi pentru noul ei serviciu muzical online pe bază de abonament, intitulat Beats Music.
Aproximativ 2,6 miliarde de dolari vor fi plătiţi imediat după finalizarea tranzacţiei, prevăzută pentru sfârşitul lunii septembrie, iar restul sumei va fi achitată în plăţi ulterioare.
Operaţiunea permite grupului Apple să îl recruteze pe rapperul Dr. Dre şi pe celălalt cofondator al companiei Beats Electronics, Jimmy Iovine. Grupul american nu a anunţat poziţiile pe care aceştia le vor ocupa în structura Apple, însă Wall Street Journal afirmă că Dr. Dre şi Jimmy Iovine se vor ocupa atât de dezvoltarea unor produse electronice, cât şi de activităţi din domeniul streamingului muzical.
"Muzica are un rol atât de important în vieţile noastre şi ocupă un loc special în inimile noastre, ale celor de la Apple", a declarat patronul Apple, Tim Cook. "De aceea noi continuăm să investim în muzică şi să creăm aceste echipe extraordinare, pentru a continua să dezvoltăm cele mai inovatoare produse şi servicii muzicale din lume", a adăugat el.
Informaţii despre această tranzacţie au apărut în presă încă de la începutul lunii mai, provocând stupoare în rândul anumitor analişti, care s-au declarat sceptici în legătură cu logica strategică a unei astfel de operaţiuni.
Într-adevăr, Apple s-a mulţumit până în prezent cu mici achiziţii bine ţintite, care nu depăşeau câteva sute de milioane de dolari şi, mai ales, îşi concepea în mod tradiţional produsele prin intermediul departamentelor sale interne, fără să preia niciodată o marcă externă.
La şapte ani după primul iPhone şi la patru ani după primul iPad, următorul produs revoluţionar al grupului Apple se lasă încă aşteptat, generând tot mai multe speculaţii despre o pană de inspiraţie în rândul grupului american, după moartea patronului său emblematic Steve Jobs, în 2011.
Bob O'Donnell, analist la TECHnalysis Research, a spus miercuri că este "puţin perplex" şi că nu înţelege ce are de câştigat grupul Apple din această tranzacţie. "Pe de-o parte, produsele Beats sunt bine cunoscute, dar, pentru persoanele interesate de gama de lux din domeniul audio, acestea nu sunt cele mai bune produse, iar pe de altă parte, acestea se adresează unui public diferit" de acela care cumpără în mod tradiţional produse Apple.
Pentru anumiţi experţi, pariul acceptat de Apple este motivat, mai ales, de serviciul de muzică online în sistem streaming, lansat de Beats Electronics pe bază de abonament în ianuarie în Statele Unite şi căruia specialiştii în domeniu îi prevăd un viitor frumos.
Bob O'Donnell consideră că Beats Music "are un număr relativ limitat de clienţi", dar "are contacte în industria muzicală" care ar putea să întărească credibilitatea Apple în acest sector.
Grupul Apple reprezintă o referinţă în domeniul descărcărilor cu plată a fişierelor muzicale digitale prin intermediul magazinului său online iTunes. Însă modul de consum muzical este pe cale să se schimbe: în loc să plătească pentru a descărca mai multe albume pe lună, fanii muzicii se abonează tot mai mult la servicii de ascultare a muzicii pe internet precum Spotify.
Apple a lansat anul trecut propriul serviciu de streaming, iTunes Radio, însă acesta a avut parte, se pare, de un debut destul de dificil.
Pentru anumiţi experţi, operaţiunea reprezintă, totodată, o încercare a grupului Apple de a-şi relansa capacităţile inovatoare prin angajarea unor celebrităţi talentate şi s-ar rezuma, de fapt, mai ales la o recrutare costisitoare, a lui Jimmy Iovine, în vârstă de 61 de ani. Jimmy Iovine este considerat un vizionar în universul muzicii.
"Jimmy Iovine a fost şi este de multe decenii vârful de lance în ceea ce priveşte inovaţia din sectorul muzical", a reamintit grupul Apple, miercuri.
Apple a realizat în ultimele luni mai multe recrutări bine ţintite şi din sectorul modei, precum aceea a Angelei Ahrendts, CEO-ul grupului Burberry, căreia i-a încredinţat magazinele sale fizice şi digitale.
Pe de altă parte, marele câştigător al acestei tranzacţii este rapperul Dr. Dre. Drumul a fost lung pentru acest rapper (al cărui nume real este Andre Young), plecat dintr-un cartier rău famat din Los Angeles şi devenit cel mai bogat star hip-hop din lume, iar anumite căşti audio în culori vii l-au ajutat să îl parcurgă.