Pegas

Stiu o poveste cu brandul Pegas care nu era revendicat de nimeni la OSIM. Care e povestea completa? Cum v-a venit ideea sa reinventati brandul asta?

Versiunea cultă a poveştii este că Pegas a fost o bună platformă de a experimenta tot ce am învăţat despre identitate şi reprezentare socială. Aceste fundamente se pare că au acţionat la nivel subconştient, orientîndu-mi opţiunile antreprenoriale.

Povestea mea a început în facultate, la un curs de master, pe care l-am parcurs în Suedia, la Universitatea din Lund, cu tematica „Teoria postmodernă a culturii”.

Am învățat acolo despre puterea simbolurilor şi despre reprezentări naționale, despre cum se schimbă și se transformă acestea de-a lungul vremii, dar mai ales în contextul așa-zisului conflict dintre tendința de globalizare și cea de păstrare a identității naționale.

Gândindu-mă la brandurile românești, am considerat că Pegas poate fi un produs cool în underground, dar ieftin în mainstream, ideea pornind chiar de la nevoia mea proprie de achiziționare a unei biciclete.

O versiune mai obiectivă porneşte de la o întîmplare nefericită, cînd mi-au fost furate nu una, ci două biciclete scumpe (a mea şi a prietenei), şi am decis să îmi cumpăr o bicicletă care să fie trendy şi, totuşi, să nu atragă atenţia hoţilor. Am sunat la fabrică, la Tohan Zărneşti, şi mi-au spus că acolo nu se mai produc biciclete Pegas. Am continuat să caut la dealeri şi la persoane particulare stocuri vechi, în stare acceptabilă de funcţionare.

Am descoperit că există o piaţă second hand foarte dezvoltată şi multe persoane care iubesc acest brand şi recondiţionează biciclete din pasiune. Cireaşa de pe tort a fost cînd am descoperit un articol în presă care spunea, negru pe alb, că la fabrica din Zărneşti nu mai există interes pentru fabricarea bicicletelor şi că brandul Pegas a expirat la OSIM.

Cum norocul ţi-l dă Dumnezeu, dar nu ţi-l băgă în traistă, au urmat aproape doi ani de birocraţie, pînă cînd am înregistrat din nou brandul, şi încă doi ani pînă cînd am constituit echipa, ne-am documentat şi am ieşit cu primele modele.

Pegas era bicicleta copilariei mele. Cum e Pegasul de acum?
Cat de mult seamana bicicletele pe care le-ati facut cu Pegasul de odinioara?

Pegasul a fost bicicleta copilăriei mai multor generaţii. Asta o face să fie specială. Dacă vrem să căutăm indicii obiective despre calitatea bicicletelor Pegas, putem observa că există foarte multe biciclete second hand care, cu o minimă recondiţionare, sînt funcţionale după 20 pînă la 40 de ani de la fabricare. Aşadar, cred că era o bicicletă „sănătoasă“, al cărei succes a depăşit graniţele României. Multe dintre ele au luat calea exportului.

Noul Pegas are la bază mai multe idei care au rezultat în urma unui proces de documentare şi brainstorming al echipei noastre. În primul rînd, porneşte de la întrebarea „Cum ar fi arătat un model Pegas în 2012, dacă producţia nu s-ar fi întrerupt?“. Ultimul model de Pegas fabricat la Zărneşti a fost un BMX roz, aşa că mulţi dintre tradiţionaliştii care şi-ar fi dorit o copie a modelului de succes din anii ’70 ar fi rămas surprinşi să afle că nimeni nu vrea reproduceri fidele şi că tehnologia şi aşteptările publicului evoluează.

O a doua idee este că generaţia care a copilărit cu Pegas a crescut în înălţime şi greutate (unii chiar au 2 metri şi 120 de kg) şi că acum ne adresăm unui public între 25-45 de ani, şi nu unor copii (deşi Pegas este elixirul tinereţii sau acea mandala care te transpune instant la vîrsta de aur). Astfel că am înălţat Pegas-ul cu şa lungă de la roţi de 20’ la roţi de 26’.
 

Aşadar, noul Pegas are un look retro-cool, păstrîndu-se elemente definitorii cum ar fi coarnele lungi, şaua lungă, anumite linii ale cadrului, pedale, frînă torpedo, etc., dar nu este o copie a vreunui model, ci, mai degrabă, un tablou postmodern al Pegas-ului filtrat prin evoluţia tehnologică a ultimilor 40 de ani şi prin creativitatea echipei noastre de design şi proiectare.


Ce amintire din copilarie ai legata de bicicleta Pegas?

Am amintiri foarte frumoase si am observat toti cei care au avut sansa sa copilareasca cu un Pegas au multe povesti interesante de relatat. Eram mic (aprox 7-8 ani) si bicicleta imi oferea sansa sa explorez spatii din ce in ce mai indepartate. Eu stateam pe Stefan cel Mare si de obicei ajungeam cu bicicletele impreuna cu prietenii pana in Parcul Circului dar am ajuns chiar si in parcul Morarilor in Pantelimon dar si la gradina Zoologica la Baneasa. Puteam sa vizitez fetele pe care le indrageam la scoala si care stateau in diferite zone ale Bucurestiului si asta imi dadea niste trairi emotionale extraordinare.

Va miscati foarte bine pe Facebook, Instagram si tot ceea ce inseamna net. Care e strategia Pegas pe partea de social media?

Noi am mizat foarte mult pe social media pentru ca apreciem comunicarea multidirectionala. Avem nevoie de comunitate si de feedback-uri constructive pentru a sti cum putem imbunatati produsele si pentru a dezvolta modele noi.
Strategia noastra este concentrata pe maximizarea participarii fanilor Pegas la designul noilor colectii de biciclete. Pentru acolectia din acest an am creat aplicatia „Culoare Urbana” Aplicatia ii ajuta pe oameni sa imortalizeze peisaje unice din arealul urban si mediaza un dialog intercultural intre comunitatile urbane din diferite orase.


In spatele perdelei de blocuri gri din Romania se ascund peisaje minunate care, de multe ori, sunt necunoscute chiar locuitorilor orasului. Ne-am dorit sa provocam participantii la concurs sa descopere si sa ofere versiunea lor asupra culorii care caracterizeaza cel mai bine orasul sau cartierul in care locuiesc.”

Dincolo de obiectivele de comunicare privind colectia Pegas 2015, am dorit sa aducem acest brand legendar romanesc intr-un dialog viu cu oamenii si cu orasul, sub semnul optimismului, originalitatii, autenticului si al frumosului uneori nevazut din peisajul urban, dar care asteapta sa fie descoperit.”

Din capitolul:"Vrem o tara ca afara" - in Olanda e nebunie cu bicicletele, in Danemarca la fel, majoritatea tarilor din nord stau bine la capitolul pedalat. Noi cum stam la capitolul asta?

Tarile nordice au o traditie deosebita in fenomenul ciclismului urban. E greu sa te compari cu aceste tari pentru ca acolo si autoritatile au incurajat biciclistii sustinand investitiile in infrastructura specifica.

Totusi observam ca numarul celor care utilizeaza bicicleta creste exponential de la an la an cu sau fara infrastructura pentru ca locuitorii oraselor realizeaza cat de importanta este miscarea in aer liber si cat de usor se poate ajunge la o destinatie cu bicicleta vs. cu masina la ore de varf


Cum arata portertul omului care are Pegas in 2015?

Clientii nostri sunt foarte eterogeni. Sunt greu de prins intr-un tipar. Avem oameni tineri care vin pentru designul modelelor si paleta coloristica dar avem si oameni de varsta mijlocie si chiar pensionari care vin si achita bicicleta cu plicul de pensie. Acestia evident sunt motivati initial de amintiri si nostalgie dar dua ce probeaza bicicletele pleaca convinsi ca au achizitionat un produs de calitate.

Ce e comun la clientii nostri e ca apreciaza foarte mult ca ne straduim sa construim un brand romanesc autentic. Avem si multi clienti din diaspora care isi doresc un brand care sa ii reprezinte ca romani in comunitatile unde traiesc.
Generația de astăzi e foarte prietenoasă cu Pegas. Nu putem să ne hrănim mândria națională doar cu voievozi sau cu scriitori ermetici. Este nevoie și de ceva care poate fi arătat străinilor și aceștia să exclame „Wow, este ceva frumos şi original”.

Avem o abordare retro-cool, atat cât să mulțumim categoria de clienți nostalgici, dar și pe cei care vor să se raporteze la trendurile actuale, iar acesta este, incontestabil, meritul echipei de design și proiectare și al fanilor noştri, cu care avem un dialog continuu.

Ce are Pegas in plus fata de alte biciclete?

Bună întrebare.

In primul rand cred ca bicicleta Pegas are suflet. Este o bicicleta de care te indragostesti la prima vedere si cu care te simti bine de fiecare data cand iesi in oras la pedalat. Este bicicleta dupa care toti intorc privirile si te vor opri sa te intrebe de unde ai cumparat-o si iti vor povesti amintirile lor legate de brandul Pegas.

Din punct de vedere tehnic cel mai mare avantaj care o deosebeste de alte biciclete este pozitia de pedalat. Cel mai mult s-a lucrat la alegerea unghiurilor şi dimensiunilor cadrelor. Poziţia şi senzaţia de confort pe care un biciclist o va ava pe noul Pegas 2015 este argumentul nostru numărul 1 care ne dă încredere într-o explozie a vânzărilor.

Modelele au primul rând, o optimizare a dimensiunilor cadrului în funcţie de experienţa acumulată în ultimii 4 ani . Sunt mai uşor de pedalat, sare bordurile cu mai multă uşurinţă. Apoi, componentele (pedalele, rulmentul angrenajului, angrenajul, jantele) au fost alese cu grijă, pentru a oferi mai multă fiabilitate. Şaua a fost optimizata, ghidonul înălţat, iar poziţia sissybar-ului a fost modificată pentru a mulţumi fanii noştri conservatori şi a oferi posibilitatea de a merge pe o roată – ca pe vremuri :)

Infrastructura este dusmanul cel mai mare al biciclistului. Cum rezolvam treaba
asta? Ce trebuie sa facem?

La noi autoritatile spun ca nu e nevoie de infrastructura pentru ca sunt putini biciclisti, dar daca ne uitam cata lume utilizeaza noua pista de pe calea Victoriei ne dam seama ca e mare nevoie deasa ceva.

Cred ca daca fiecare dintre noi in felul lui v-a sustine trendul ciclist prin articole, comentarii, forumuri, participari la marsuri se va ajunge la o masa critica – asa cum a fost in Ungaria acum cativa ani cand au iesit in strada peste 80 000 de mii de biciclisti iar autoritaritatile s-au speriat si s-au apucat de treaba iar acum Budapesta este aproape un rai din punct de vedre al infrastructirii pentru biciclete comparativ cu Bucurestiul

Ce credeti despre pistele de biciclete din Bucuresti?

Pistele care s-au costruit au fost facute pe graba fara consultarea specialistilor si a comunitatii. Rezultatul a fost dezastruos pentru ca erau nefunctionale si periculoase. Biciclistii au protestat dovedind ca nu sunt atat de naivi pe cat ii credeau cei care au gestionat resursele financiare alocat acestor proiecte. Acum se pare ca noile proiecte sunt mult mai bine documentate si ramane sa speram ca vor fi si functionale.

Cate biciclete Pegas s-au vandut pana acum de cand va ocupati voi de treaba asta?

Cel mai vandut model este Pegas Strada – cel cu care am inceput si care se adreseaza adultilor care vor sa isi retraiasca copilaria. Am vandut peste 3000 de biciclete si ce ma bucura cel mai mult este ca se observa cu ochiul liber ca in centrele marilor orase este plin de persoane care se plimba cu biciclete Pegas.

Pe langa biciclete...voi aveti si accesorii foarte cool. Cum a venit idee de "cine a spus ca o casca de protectie nu poate fi fashionable?"

E foarte important pentru un brand de biciclete urbane sa aiba si o gama de accesorii pe masura.
Castile de protectie Melon le oferim in baza unui parteneriat cu un brand german de succes. Impreuna am dezvoltat un proiect prin care am promovat creativitatea artistilor romani peste hotare, astfel ca peste 20 de artisti au participat la un concurs de design pentru aceste casti.

De unde se pot cumpara bicicletele voastre?

Bicicletele noastre se pot cumpara de la sediul nostru care se afla in Cladirea Ciclop – pe Bulevardul Magheru. Daca treceti pe la noi va promitem o experienta unica pentru ca am transformat aceasta cladire istorica abandonata initial intr-un muzeu de arta urbana. Avem si un magazin online www.bicicletapegas.ro si o pagina de facebook: bicicletelepegas unde suntem permanent in dialog cu potentialii clienti. Avem si cativa reprezentanti in marile orase din tara Cluj, Brasov, Timisoara, Arad si Sibiu.