Peste 70 de milioane de oameni aterizează sau decolează de pe Heathrow, aeroportul principal din capitala Regatului Unit, în fiecare an, ceea ce îl pune pe primul loc în topul celor mai aglomerate aeroporturi europene şi pe locul al treilea în topul celor mai aglomerate aeroporturi din lume, după cele din Atlanta, SUA şi Beijing, China, anunţă dailymail.co.uk.
Dacă adunăm pasagerii de pe toate cele şase aeroporturi care deservesc capitala, Heathrow, Luton, Gatwick, Stansted şi Southend, Londra devine cel mai aglomerat oraş din lume din punct de vedere al traficului aerian, cu 135 de milioane de pasageri anual, cu peste 20 de milioane mai mult decât New York-ul, care ocupă poziţia secundă cu cele şase aeroporturi ale sale.
În condiţiile în care cele două piste de pe Heathrow funcţionează la 99% din capacitate, oficialii aeroportului, susţinuţi de şefii de la Gatwick şi Stansted, fac demersuri pentru ca autorităţile să le aprobe planurile de construcţie pentru cel puţin încă o piste, pentru a face faţă volumui uriaş de pasageri.
Boris Johnson, primarul Londrei, se opune vehement acestor cereri şi propune un proiect îndrăzneţ, de 47 de miliarde de lire sterline (aprox. 55 de miliarde de euro), pentru ridicarea unui nou aeroport pe o insulă artificială în estuarul Tamisei. Planurile realizate de Testrad, (Consorţiul pentru Cercetarea şi Dezvoltarea Estuarului Tamisei) vor fi înainte Camerei Lorzilor.
Propunerea vine la doi ani după ce arhitectul Norman Foster, susţinut de primarul Johnson, dorea construirea unui aeroport cu patru piste pe Tamisa, pe o insulă artificială, poreclită "Insula Boris".
Aeroportul din estuar este un proiect de suflet al lui Boris Johnson, care s-a opus vehement planurilor de modernizare de la Heathrow. El a spus că un aeroport cu patru piste, atât de aproape de oraş, ar crea o poluare fonică inacceptabilă pentru populaţia Londrei, iar constuirea unei singure piste în plus ar însemna ca aeroportul să fie depăşit încă de la inaugurare.
London Britannia Airport, aşa cum ar trebui să se numească noul proiect, ar avea şase piste şi ar crea locuri de muncă pentru 200.000 de persoane. Conform reprezentanţilor Testrad, constucţia ar dura şapte ani şi nu ar necesita demolarea niciunei locuinţe sau a vreunei clădiri industriale.
"Acest proiect este gândit în aşa fel încât să evite zborurile peste zonele dens populate din Londra şi din sud-est şi să reducă impactul poluării fonice care i-a chinuit pe locuitorii din capitală vreme de 40 de ani", a spus un purtător de cuvânt.
Susţinătorii proiectului au o soluţie şi pentru vechiul aeroport Heathrow, care ar urma să fie convertit într-un nou cartier londonez. "În 1944, în timpul războiului, satul Heathrow din apropierea Londrei a fost rechiziţionat pentru un aeroport militar, o mare parte din vegetaţie şi din terenul arabil dispărând sub asflalt. Propunem relocarea şi reciclarea aeroportului într-un cartier nou, care va transforma acri întregi de beton într-o parte reală a oraşului, cu grădini, lacuri, parcuri, bio-diversitate, şi un peisaj piln de copaci, păsări şi alte animale sălbatice ", a adăugat purtătorul de cuvânt al Testrad.
Proiectul are însă şi numeroşi opozanţi, în primul rând grupări interesate de protecţia mediului. Printre cei care se opun constuirii noului aeroport se află organizaţii ca Friends of the Earth, WWF şi Greenpeace, care atrag atenţia asupra ecosistemului din estuarul Tamisei.
Şi Royal Society for the Protection of Birds (Societatea Regală pentru Protecţia Păsărilor) îl avertizează pe primarul Johnson că estuarul "nu este o zonă moartă care aşteaptă să fie dezvoltată, ci e casa a numeroase specii de plante şi de animale, care nu pot să fie mutate sau recreate în alt loc". Reprezentanţii RSPB spun şi că un aeroport acolo ar fi periculos pentru pasageri, pentru că avioanele s-ar intersecta cu rutele păsărilor migratoare, ceea ce ar putea provoca accidente.
Închiderea aeroportului principal din Londra ar cauza desfiinţarea a 76.000 de locuri de muncă. Colin Matthews, CEO al aeroportului Heathrow, spunea în luna iulie că "Marea Britanie are deja unul dintre cele mai de succes aeroporturi din lume.
Dezvoltarea şi modernizarea acestuia ne-ar pune pe primul loc în cursa mondială şi ar creşte afacerile britanice mai repede şi mai ieftin pentru contribuabili decât orice altă soluţie. Heathrow este mai bine amplasat pentru afaceri, pasageri şi locuri de muncă. De ce să construieşti un aeroport nou, de la zero, când poţi construi pe baza solidă care există la Heathrow acum?"